Björn Rydstedt (C) vald till ordförande för Spånga-Tensta näringslivsråd

Spånga-Tensta stadsdelsnämnd har utsett Björn Rydstedt (C) till ordförande för stadsdelens näringslivsråd.

Näringslivsrådets syfte är att skapa god kontakt och samverkan mellan stadsdelsnämnd, stadsdelsförvaltning och lokalt näringsliv samt att bidra till att Spånga-Tensta stadsdelsområde är en attraktiv och bra plats att verka inom. Ett övergripande mål är att aktivt bidra till stadens samlade ambition att Stockholm ska ha Sveriges bästa företagsklimat år 2025 och ett internationellt konkurrenskraftigt näringsliv.

– Näringslivsperspektivet och insikten om företagens betydelse för stadsdelen ska vara en naturlig del av stadsdelens arbete. Stadsdelens medarbetare ska verka med ett näringslivsperspektiv oavsett funktion i stadsdelen samt ha en tillmötesgående och problemlösande inställning till företagens etablering och utveckling, säger Björn Rydstedt (C).

Rydstedt säger att hans och rådets målsättningar är att stimulera tillväxt och företagande, förbättra service, tillgänglighet och myndighetsutövning, få till attraktivare miljöer och bättre framkomlighet samt öka tillgången till arbetskraft med relevant kompetens.

– Jag tror att det vore en stor fördel om stadsdelens förvaltning kunde vara en naturlig samtalspartner när det gäller frågor om kommunens och dess olika förvaltningars ansvar, till exempel ”Vart ska jag vända mig för att söka utskänkningstillstånd?" eller "Hur söker jag bygglov?", säger Björn Rydstedt.

Näringslivsrådet är ett rådgivande organ till Spånga-Tensta stadsdelsnämnd och består idag av cirka femton personer som representerar stadsdelsnämnden, stadsdelsförvaltningen, det lokala näringslivet, fastighetsägare och Stockholm Business Region.

Björn Rydstedt är politices magister i ekonomi och entreprenör. Han är ersättare för Centerpartiet i Spånga-Tensta stadsdelsnämnd och ledamot i det lokala Brå.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.

Helena Andersson

Politisk sekreterare Centerpartiet Stockholms stad +46 76 122 94 40