Tillväxt- och samhällsplaneringsregionrådet i Stockholm Gustav Hemming (C) som ansvarar för bostadsfrågan.

Bra med nytt startlån för förstagångsköpare - men det är inte tillräckligt

Idag presenterades en utredning från finansdepartementet sitt förslag om hur ett statligt ”startlån” ska utformas för att hjälpa den som för första gången ska köpa en bostad.

Tillväxt- och samhällsplaneringsregionrådet i Stockholm Gustav Hemming (C) som ansvarar för bostadsfrågan ser generellt positivt på utredningens slutsatser:

-I Stockholmsregionen råder en akut bostadsbrist som drabbar unga människor hårdast. Alla förslag från statligt håll som faktiskt kan göra skillnad och underlätta för dessa grupper ger jag tummen upp till – även om de är alldeles för få och senfärdiga. Stockholmsregionen får aldrig bli ett gated community där bara de rikaste har råd med inträde, utan det ska vara en öppen och välkomnande region för alla. Regeringen har det yttersta ansvaret för att vända bostadskrisen och dagens besked kan förhoppningsvis ge lite hopp till alla de unga som vill ha en framtid i vår region.

Utredaren Eva Nordström föreslår att förstagångsköpare ska kunna få ett startlån för 10 av de 15 procenten som krävs i kontantinsats. Maxbeloppet är dock 250 000 kronor. För ensamstående vårdnadshavare är maxbeloppet det dubbla.

-Kontantinsatsen är en av de viktigaste faktorerna som håller unga utanför bostadsmarknaden. Att då erbjuda ett statligt bolån likt Tyskland och andra grannländer kan bryta den barriär som idag finns för att få nycklar till sin första alldeles egna lägenhet. Med det sagt är det inte tillräckligt. Det finns många andra regleringar som fortfarande behöver ses över, exempelvis överklagandeprocesser och andra byggregleringar, och här behöver regeringen ta ett samlat grepp så snart som möjligt, avslutar Gustav Hemming (C).

I utredningen föreslås bland annat följande:

• startlånet garanteras av staten och gör det möjligt för bolåneaktörer att lämna bolån på upp till 95 procent av bostadens värde till kreditvärdiga förstagångsköpare
  • den statliga garantin ger ett konsumentskydd som innebär att förstagångsköpare ska kunna låna 10 procentenheter mer än vad bolånetaket medger
  • startlånet har ett maxbelopp på 250 000 kronor. För två förstagångsköpare som tillsammans köper en bostad tillsammans är maxbeloppet 500 000 kronor. För en förstagångsköpare som är ensamstående förälder med vårnad om barn är maxbeloppet 500 000 kronor
  • de bolåneaktörer som vill kunna erbjuda startlån betalar en avgift för den statliga garantin, som förväntas täcka statens kostnader för garantin
  • med förstagångköpare avses personer som inte under de senaste 10 åren ägt en bostad i Sverige. Startlånet riktar sig därmed inte endast till unga utan även till andra grupper som har likartade utmaningar när det gäller kontantinsatsen till ägt boende men som sedan en tid tillbaka inte gör det

Läs hela utredningen här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2022/04/sou-202212/