Gustav Hemming, Tillväxt- samhällsplaneringsregionråd.

Bredbandsstödet måste utgå från målet i den nationella strategin

I ett reportage i DN framkommer att flertalet kommuner i Sverige, bland annat Norrtälje kommun, är rädda för att inte få bredbandsstöd av PTS (Post- och Telestyrelsen) med tanke på det FWA-system (Fixed Wireless Access) som Telia nu rullat ut i delar av landet. FWA är en teknisk lösning som ger fast uppkoppling via mobilnätetoch kan komma upp i hastigheter över 30mbit/s vilket gör att tekniken kan klassas som NGA (Next Generation Access). När PTS kartlägger byggnader som är stödberättigade för bredbandsstödet tas byggnader bort från kartan i områden som täcks av dessa NGA-nät. För exempelvis Norrtäljes del innebär det att de kommer gå miste om väldigt stora områden som de kan söka stöd i.

-Det vore extremt tråkigt om PTS väljer att tolka regelverket så att det inte är möjligt med bredbandsstöd till kommuner med stora landsbygdsområden. Det vore ett hot mot den positiva utvecklingen av landsbygd och skärgård i Stockholmsregionen. FWA-tekniken kan absolut vara ett komplement i bredbandsutbyggnaden, men det blir problematiskt när det ses som en ersättning. Vi måste ha ett bredband man kan förlita sig på, oavsett var du är och hur många människor som delar på bredbandet, säger Gustav Hemming, Tillväxt- samhällsplaneringsregionråd.

Post- och Telestyrelsen hänvisar till en bedömning gjord för många år sedan på EU-nivå om vad som då ansågs vara ett acceptabelt bredband. I den kommande revideringen av EU-förordningen GBER, som styr undantaget för statsstöd, höjs dock gränsen för vad som anses vara NGA, vilket åtminstone till viss del löser problematiken med bredbandsstödet vs FWA. Flertalet aktörer har därför vädjat till PTS att lyfta blicken för att inte diskvalificera områden från stödet, men än så länge har de inte fått gehör.

- Varför PTS väljer att inte se framåt är för mig ett stort frågetecken. Eftersom EU-förordningen kommer ändras borde man kunna lyfta blicken och ge kommunerna en chans att erbjuda ordentligt bredband till sina invånare. PTS lyder under regeringen och därför är det regeringen som i slutändan har ett ansvar att se till att hela Sverige ska leva. Genom att inte våga ta steget nu och minska glappet gällande bredbandsutbyggnad mellan kommuner kommer man skada Sveriges tillväxt och attraktionskraft på lång sikt, fortsätter Gustav Hemming, Tillväxt- samhällsplaneringsregionråd.

- I ljuset av coronapandemins språng framåt i samhällets användning av distansarbete och digitala lösningar måste PTS inse att fullgott bredband är en nödvändig grundstandard, och att en tolkning där Telias FWA-system anses tillräckliga innebär att man förpassar stora delar av landsbygden in i en teknisk återvändsgränd. Och om inte PTS gör en rimligare tolkning vill jag därför uppmana digitaliseringsministern Anders Ygeman att ta initiativ till ny lagstiftning som ger en otvetydig tolkning av vad som i Sverige ska ligga till grund för bredbandsstödet, avslutar Gustav Hemming, Tillväxt- samhällsplaneringsregionråd.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.