C: färre food trucks resultat av företagsfientlig politik

Att antalet food trucks i Stockholm minskar är ett symptom av tuffa regler. Den rödgrönrosa majoritetens företagsfientliga politik har gjort avtryck. I förra veckan kom Svenskt Näringslivs ranking på svenska kommuners företagsklimat. I den tappar Stockholm 74 placeringar sedan valet. Detta är spegelbilden av den utvecklingen. Det menar nu Centerpartiet i Stockholms stadshus som ställer sig starkt kritiska.

-Vi ser stadens hantering av food trucks som ett tydligt bevis på att man inte förstår företagens villkor. Sedan den rödgrönrosa majoriteten tog över har reglerna försämrats och kostnaderna för tillstånd ökat med 150% för foodtrucksbranschen. Centerpartiet ser allvarligt på situationen och vill att staden tar krafttag med både foodtruckssituationen och företagsklimatet, säger Jonas Naddebo (C) tillförordnad gruppledare i stadshuset.

-Det är ofattbart att när staden själva ska ”driva en food truck” ska den plötsligt gå under andra regler. Osund konkurrens är en av de centrala problemen som Svenskt Näringsliv lyfter fram i sin ranking. Majoriteten måste ta detta på allvar, säger Jonas Naddebo (C).

Det av staden delägda bolaget Fortum Värme har under stadens flagg åkt runt i en bil och delat ut gratis mat under sommaren, ofta precis bredvid andra food trucks. Stadens egen food truck som konkurrerar med de privata på marknaden slipper kostnader för tillstånd och går rakt förbi reglerna.

-Det är trist att trafikborgarrådet Daniel Helldén sätter käppar i hjulen för en nyfödd bransch som förbättrar stadsmiljön och ger fler jobb i Stockholm.I våras lade vi en motion till kommunfullmäktige om bättre regler i form av sänkta kostnader för tillstånd, fler platser att stå på och längre öppettider, säger Jonas Naddebo (C)

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: