(C): Parkerna finns till för stockholmarna, inte råttorna!

I fjol drabbades Stockholm av en besvärlig råttepidemi och staden stod handlingsförlamad med dåliga bekämpningsmedel då licensen för ett mer kraftfullt gift dragits tillbaka. Trafikborgarrådet Daniel Helldén fick dispens för att använda ett mer kraftfullt bekämpningsmedel, men när dispensen går ut 20/5 har inga långsiktiga åtgärder presenterats från trafikkontoret. Nu riskerar råttinvasionen att drabba Stockholm igen.

- När Helldén fick dispens att använda giftet visste han att det hade ett slutdatum. Redan då tryckte jag på att jobba med innovativa långsiktiga lösningar, men det verkar inte ha hänt under tiden. Det kan ju inte komma som en chock att råttorna riskerar att komma tillbaka nu när dispensen för giftet går ut, säger Jonas Naddebo (C) vice gruppledare i Stockholms stad.

Stockholms stad kommer att göra en ny ansökan att få bruka det mer kraftfulla giftet, men Kemikalieinspektionen som gav dispensen i höstas kan inte förnya den en gång till utan att först få tillåtelse av EU. Men i grunden är råttornas förekomst ett resultat av majoritetens nedskärningar på stadsmiljöområdet, menar Centerpartiet.

- Att råttorna frodas är ett resultat av majoritetens nedskärningar på stadsmiljöområdet. Med överfulla papperskorgar och underfinansierad städning i våra parker lever råttorna gott. Men parkerna ska vara till för stockholmarna, inte råttorna, säger Jonas Naddebo (C).

- Det innebär stora risker för stockholmarna. Råttorna är inte bara störande och obehagliga utan i grunden är de också smittbärare, så detta är en folkhälsofråga. Vi kan inte lita på temporära lösningar utan måste motarbeta råttorna långsiktigt, säger Jonas Naddebo (C).

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: