C presenterar: Storsatsning på Stockholms parker

C presenterar: Storsatsning på Stockholms parker

Centerpartiet i Stockholms stad presenterar en budgetsatsning för 2018 på 60 miljoner kronor på stadens parker – Parklyftet. Målet är att göra Stockholms parker tryggare, trevligare och mer tillgängliga.

En av nyheterna i Centerpartiets budgetreservation som presenteras i nästa vecka är 60 miljoner på Parklyftet. Satsningen är dubbelt så stor som majoritetens på skötsel och renhållning av parker.

- Stockholm ska ha rena och trevliga parker, utan vare sig råttor eller överfulla papperskorgar. Den rödgrönrosa majoriteten har misslyckats med det, och därför behövs den här satsningen på stadens parker, säger Jonas Naddebo (C), vice gruppledare för Centerpartiet i Stockholms stad samt vice ordförande i miljö- och hälsoskyddsnämnden.

Genom bättre och mer belysning, fler papperskorgar och mer frekvent sophämtning vill Centerpartiet skapa tryggare och trevligare parker.

Centerpartiet vill även satsa på att anställa parkvakter som ges möjlighet att bötfälla personer som skräpar ner. I dagsläget är det polisens uppgift, men deras resurser bör prioriteras på andra arbetsuppgifter. Att införa parkvakter är även ett sätt att skapa fler enkla jobb.

- Det är inte särskilt många som bötfälls för nedskräpning även om det är ett brott. På det här sättet tydliggör vi från stadens sida att vi tar detta på allvar för att få trevligare parker för våra invånare, säger Jonas Naddebo (C).

- Det är inte alltid helt enkelt att slänga skräp i stadens papperskorgar eftersom de ofta är överfulla. Tanken är att intäkterna från de som bötfälls ska återinvesteras i bättre renhållning och fler papperskorgar från stadens sida, säger Jonas Naddebo (C).

I Parklyftet ingår även att hägna in delar av parker, framförallt vid lekplatser, så att förskolebarn inte leker i en orolig miljö där de kan springa ut i vägen. I nuläget är många förskolegårdar alldeles för små. Parker kan vara ett bra alternativ för att barn ska kunna få leka på en större yta.

För mer information om Parklyftet, läs här.

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: