Karin Ernlund, gruppledare (C)

C:s vallöfte: ta strid mot bostäder i Årstaskogen

Tre av fyra stockholmare vill bygga högt och tätt för att bevara parker och grönområden.
– Vi lovar att ta strid mot bostäderna i Årstaskogen. Vi måste bevara skogen och bygga högt på andra platser i staden, säger Karin Ernlund, gruppledare (C).

Allt mer grönytor byggs igen. Samtidigt visar Ipsos-siffror som Centerpartiet tagit fram att tre av fyra stockholmare vill bygga högt och tätt för att bevara stadens parker och grönområden.

– Vårt vallöfte till väljarna är att ta strid mot bostäderna i Årstaskogen. Vi är trötta på att grönytor ses som ledig mark som det går att bygga på. Ett exempel är just Årstaskogen, där Socialdemokraterna vill bygga 800 bostäder i skogen. Det är bara dålig stadsbyggnadspolitik, säger Karin Ernlund (C).

– Vi ska inte bygga bort det stockholmarna älskar, det vill säga närheten till grönska och vatten. Centerpartiet är det parti som tydligast tar strid för att bevara stadens parker, skogar och grönområden, säger Karin Ernlund (C).

– Centerpartiet har presenterat flera olika förslag där totalt 12 000 bostäder inte står i konkurrens med grönytor. Det är ett tydligt bevis på att det går att ha smart stadsbyggnadspolitik utan att bygga 800 bostäder i en skog, säger Karin Ernlund.

Undersökningen visa att bland ungdomar, som är en av de grupper som berörs mest av bostadsbristen, är siffran som vill bygga högt och tätt ännu högre. Där är det 81 procent som vill spara grönområden.

– Unga är en av de grupper som berörs mest av bostadsbristen och för att Stockholm ska kunna bli en global storstad dit människor kan flytta till för att studera och arbeta måste vi växla upp stadens bostadsbyggande, avslutar Karin Ernlund.

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: