Bastuflotte ritad av Anders Berensson Architects

C underlättar för fler bastuflottar i Stockholm

Centerpartiet vill göra Stockholm till en roligare vinterstad. Genom att utnyttja närheten till vatten och angöra bastuflottar kan fler njuta av uppfriskande bastubad i februarikylan.

– Titt som tätt bubblar det upp medborgarförslag om bastuföreningar i Stockholm, och vi tycker det är jättekul. Staden borde bli bättre på att ta tillvara på badplatser vintertid och göra Stockholm roligare även i februarislask. De stockholmare som är seriösa med att starta bastuföreningar ska såklart uppmuntras och vi vill hjälpa dem uppföra sin egna bastuflotte, säger Karin Ernlund (C), gruppledare.

– Vi har tittat på några ställen där det skulle passa fint med en bastu. Vissa platser är kommunala bad, medan andra är ställen där det finns medborgarförslag eller där vi vill uppföra citybad (exempelvis Hammarby sjö och Norra Djurgårdsstaden), säger Karin Ernlund till Stockholm Direkt.

Inspirationen har varit Tanto bastuföreningen, som föddes ur ett medborgarförslag från 2015. I dag är föreningen så pass uppskattad att de tvingats stänga medlemsansökan. Staden betalade för Tanto bastuförenings bastuflotte, medan föreningen står för skötsel och drift själva.

– Det finns ett lyckat exempel i Tanto. 2015 kom det in ett medborgarförslag där Södermalms stadsdelsnämnd godkände byggnaden av en bastuflotte. Där tog staden kostnaden för själva flotten, men föreningen sköter drift och underhåll. I dag har föreningen blivit så pass populär så de tvingas ha medlemsstopp, så efterfrågan på fler bastuflottar finns, säger Karin Ernlund.

De platser vi föreslagit är:
Norra Djurgårdsstaden (i samband med citybad)
Karlbergskanalen
Smedsuddsbadet
Långholmen
Hornsbergsstrand
Skanstull
Liljeholmskajen
Hammarby sjö (i samband med citybad)
Flatenbaden
Sätrastrandsbadet