Karin Ernlund (C)

C: Välkommet besked om höga hus i Södra Värtan

Genom att bygga på höjden kan mer yta frigöras för förskolegårdar, parker och torg i Södra Värtan i Norra Djurgårdsstaden. Det menar miljöförvaltningen i Stockholms stad i sitt remissvar om planerna för området. Centerpartiet i Stockholm som länge drivit på för att bygga fler höga hus i Stockholm välkomnar beskedet.

- Södra Värtan är en perfekt plats för riktigt höga hus, och vi är glada att miljöförvaltningen är inne på samma linje, säger Centerpartiets gruppledare i Stockholm Karin Ernlund (C).

- Vi är glada att Centerpartiets tjat om högre bebyggelse nu äntligen verkar få fäste. Stockholm kommer fortsätta växa i rekordtakt och då är frågan enkel: ska staden växa på höjden eller bredden? För oss är svaret klart, och jag tror att de flesta hellre bor 40 våningar upp än 40 stationer bort, säger Karin Ernlund (C).

På dagens möte med miljö- och hälsoskyddsnämnden behandlas ärendet. På Centerpartiets initiativ läggs ett särskilt uttalande med en uppmaning till den politiska majoriteten att gå på miljöförvaltningens linje och tillåta riktigt hög bebyggelse i Södra Värtan, säger Karin Ernlund (C).

- Höga hus är i allra högsta grad en politisk fråga, där olika värden ofta ställs mot varandra. Vår förhoppning nu är att den politiska majoriteten går på miljöförvaltningens linje och vågar bygga riktigt högt i Södra Värtan, säger Jonas Naddebo (C), vice ordförande i miljö- och hälsoskyddsnämnden.

Skyskrapeprogram

För att råda bot på den bostadsbrist som finns måste Stockholm även växa på höjden. Centerpartiet i Stockholm har sedan tidigare föreslagit att Stockholms stad tar fram ett skyskrapeprogram som ska peka ut var i staden vi ska tillåta riktigt höga hus (17 våningar och upp).

- Centerpartiet har föreslagit att Stockholm tar fram ett skyskrapeprogram som pekar ut i vilka områden man kan tillåta riktigt hög bebyggelse. Då skulle spelreglerna bli tydligare, både för byggherrar och stadsbyggnadskontoret och skyskrapor skulle komma fram snabbare, säger Karin Ernlund (C).

Ett av världens högsta hus i trä

Som ett led i arbetet för fler höga hus i Stockholm har Centerpartiet även föreslagit ett av världens högsta hus i trä – Trätoppen, ska byggas på Parkaden i Stockholm. Läs mer om det här!

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: