C: Vi vill behålla Årsta golf

C: Vi vill behålla Årsta golf

I våras beslutade Stockholms stadshus, efter flera turer, att ta bort Årsta Golf. Nu vill Centerpartiet rädda golfbanan på Årstafältet och samtidigt bygga 6 000 nya bostäder. En sparad golfbana och nybyggnation går att kombinera, menar Karin Ernlund (C), gruppledare.

För att kunna behålla golfbanan vill Centerpartiet flytta den till det sydöstra hörnet av parken och vissa delar till andra sidan Huddingevägen, samtidigt som kolonilotterna flyttas till det nordöstra hörnet.

- Vi vill att den populära Årsta Golfen ska få vara kvar på Årstafältet. Och vi är övertygade om att det går att kombinera bostadsbyggande, attraktiv park med golfen som bara behöver 3 av sammanlagt 30 ha,säger Karin Ernlund (C), gruppledare i Stockholms stad.

- Årsta Golf är en av Stockholms mest lättillgängliga golfbana, den kräver inget medlemskap, är öppen för alla och bara en SL-resa bort. Med sossarna vid makten riskerar Stockholm att bli en slätstruken stad, för att motverka det så behövs en mångfald av idrotter, säger Karin Ernlund (C).

• Årsta Golf har 150 000 besökare per år
  • I somras fick Centerpartiet ta del av Årsta Golfs egna planer. Deras förslag är att de ska vara kvar, fast på en mindre yta.
  • Årsta Golf behöver 3 av sammanlagt 30 ha. Det går att kombinera!
  • Årstafältet klart 2030 – gott om tid för att ”rädda”
  • Golf är Sveriges näst mest spelade sport efter fotboll
  • På Årstafältet planeras ett nytt område med 6 000 nya lägenheter för 15 000 invånare, i blandad bebyggelse med nya verksamheter och en anlagd park. Centerpartiet välkomnar planerna, även om vi gärna hade sett ännu mer bostäder och fler riktigt höga hus då platsen lämpar sig synnerligen väl för exploatering.

Presskontakt Presskontakt Karin Ernlund, arbetsmarknads-, integrations- och idrottsborgarråd Centerpartiet Stockholms stad 0761229401
Helena Andersson

Presskontakt Presskontakt kultur och stadsmiljö Centerpartiet Stockholms stad +46 76 122 94 40

Presskontakt Pressekreterare Centerpartiet Region Stockholm 070-737 41 42