Karin Ernlund, distriktsordförande för Centerpartiet i Stockholms stad.

Centerpartiet i Stockholm ger 50 kronor till HBTQI-nyanlända för varje AFS-deltagare

Imorgon lördagen den 6 augusti håller det högerextrema partiet Alternativ för Sverige (AFS) sin valupptakt i Rålambshovsparken i Stockholm. Det är ett uppenbart försök till provokation mot Prideparaden som utgår från Norr Mälarstrand på Kungsholmen.

För att ta strid mot de högerextrema krafterna, intolerans och hat, har Centerpartiet i Stockholms stad nu beslutat att donera 50 kronor per AFS-deltagare till nätverket RFSL Newcomers, ett nätverk för asylsökande, papperslösa och nyanlända hbtqi-personer.

– Vi vill visa att vi står upp för alla människors lika värde och göra aktivistisk skillnad för att motverka dessa extrema krafter. Förhoppningen är förstås att ingen dyker upp alls men för varje person som ansluter sig till det högerextrema mötet i Rålambshovsparken donerar vi 50 kronor till RFSL Newcomers, en viktig organisation som verkligen gör skillnad på riktigt, säger Karin Ernlund, distriktsordförande för Centerpartiet i Stockholms stad.

– Alla som vill manifestera för mänskliga rättigheter ska kunna känna sig trygga. Centerpartiet kommer att gå med i tåget direkt från partiets valkonvent till paraden för att visa att vi menar allvar, säger Karin Ernlund.

Centerpartiet i Stockholms stad har tidigare svarat på liknande sätt när AFS gjort försök att samla sig publikt. Det högerextrema partiets demonstration i Kungsträdgården 2018 resulterade exempelvis i att Centerpartiet donerade 6 000 kronor till organisationen Expo.