Karin Ernlund, gruppledare för Centerpartiet i Stockholms stad.

Centerpartiet om Stockholms nya styre: Kraftig vänstersväng

Centerpartiet ser risker att Stockholms stads nya styre leder till försämrat företagsklimat, höjda skatter och minskade ambitioner inom idrott, bostadsbyggande och parker.

När Socialdemokraterna senast styrde med Vänsterpartiet försämrades företagsklimatet hela mandatperioden. Stockholm rasade 101 placeringar från plats 22 år 2014 till plats 123 år 2018 i rankingen av företagsklimat i Sveriges kommuner. Centerpartiet vill främja förutsättningarna för lokalt företagande så att fler jobb växer fram i hela Stockholm, och fortsätta utveckla samarbetet med näringslivet i arbetsmarknadsfrågor så att vägen till ett första jobb blir kortare.

– Det är en kraftig vänstersväng vi ser där Vänsterpartiet ser ut att få hålla i taktpinnen. Vi oroar oss nu för att stadens företagare går fyra år av ökat regelkrångel, mer byråkrati och höjda avgifter till mötes. Det sista Stockholm behöver i en tid av post-pandemi, inflation och stigande elpriser. Fokus nu måste istället vara att skapa fler och nya jobb, säger Karin Ernlund, gruppledare för Centerpartiet i Stockholms stad.

Politiken svänger nu kraftigt till vänster där ideologi går före vad Stockholm behöver i form av investeringar, reformer och företag som kan växa. Idrottsprojekt kommer att försenas, eller i värsta fall helt stoppas. Dagens besked kring hur den nya majoriteten ser på privata idrottsinvesteringar innebär att flera viktiga investeringar, så som den nya multihallen på Vårbergs IP försenas eller i värsta fall helt stoppas .

– Om de realiserar sin idrottspolitik genom att stoppa pågående planer och satsningar, bara för att det involverar privata pengar, skulle det vara ett hårt slag mot Stockholmsidrotten där hallbristen är akut, säger Karin Ernlund, gruppledare för Centerpartiet i Stockholms stad.

Under sitt förra styre lade Socialdemokraterna fram förslag för att bebygga värdefulla grönområden som Storskogen, Fredhällsparken och Årstaskogen, områden som Centerpartiet under den senaste mandatperioden lyckades rädda.

– Vi oroar oss för Socialdemokraternas vurm för att bebygga parker och grönområden. Centerpartiet kommer att fortsätta kämpa för att bevara och utveckla viktiga grönområden och att som ett exempel bevara Kastanjeparken.

– Jag beklagar att Socialdemokraterna, som talat i valrörelsen om vikten av att ha färre låsningar i politiken, har valt att gå långt åt vänster. I en svår tid behövs en handlingskraftig mittenpolitik som fokuserar på vad som är bäst för Stockholm, inte på kraftiga ideologiska svängningar, säger Karin Ernlund, gruppledare för Centerpartiet i Stockholms stad.

Centerpartiet är ett grönt och liberalt parti som gick till val på att säkerställa att Stockholm förblir en öppen stad, att bevara parker och grönområden när staden växer och att fler jobb ska skapas i Stockholms alla innovativa företag. Vi fortsätter arbetet för den öppna, företagsamma, gröna, trygga och innovativa staden.

Helena Andersson

Politisk sekreterare Centerpartiet Stockholms stad +46 76 122 94 40