Karin Ernlund, distriktsordförande Centerpartiet i Stockholm och Claes Nyberg, distriktsstyrelseledamot och gruppledare för Centerpartiet i Utbildningsnämnden i Stockholm.

Centerpartiet tar steg framåt mot mer jämlik skola

Skolvalet kommer att få en ny utformning. Det är Centerpartiets hållning efter att frågan behandlats på partistämman idag. Det klubbade beslutet innebär att Centerpartiet i Stockholm stad fått partiet att ta stora steg framåt för att öka jämlikheten och ge fler möjlighet att använda skolvalet på lika villkor.

– Detta är viktigt för att alla ska ha samma chans oavsett bakgrund. Nu har partiet tagit stora steg framåt där fler får chansen att använda sitt skolval när köerna begränsas till tre år före skolstart. För även om Sveriges skolor i många fall håller mycket hög kvalitet kantas det svenska skolsystemet av stora skillnader mellan bostadsområden, mellan och inom skolor och mellan resultat för elever med olika bakgrund, säger Karin Ernlund distriktsordförande Centerpartiet i Stockholm.

– Vi som ser värdet av valfrihet i skolan måste alltid vårda våra reformer och vara beredda att göra stegvisa förändringar så den fungerar bättre och har legitimitet bland föräldrar och elever. Idag har vi tagit viktiga steg framåt för Centerpartiets skolpolitik där vi är med och tar det ansvaret, säger Claes Nyberg distriktsstyrelseledamot och gruppledare för Centerpartiet i Utbildningsnämnden i Stockholm.

Viktiga förslag som lagts fram till stämman och som nu röstats igenom innebär bland annat att Centerpartiet ställer sig bakom:

Högre krav på kvalitet i skolor

• Skolor som inte uppfyller kvalitetskrav och regelverk ska kunna stängas snabbare än idag.

Ett obligatotriskt och aktivt skolval

• Ett obligatoriskt aktivt skolval ska införas i hela landet.

Kösystemet ska begränsas

• Fristående skolor kan använda kötid tre år före skolstart. Urval genom kö får ta upp maximalt 50% av platserna.
  • Information ska gå till samtliga vårdnadshavare till barn i angiven ålder inom kommunen.
  • Gör ytterligare relevant information tillgänglig
  • Alla skolor ska dela relevant information med myndigheterna, för att statistik och annan information ska bli offentlig och lättillgänglig för alla.
  • Bland annat bör antal elever, lärartäthet, betygsfördelning, resultat på nationella proven och offentlig finansiell information om omsättning och utdelning av överskott göras tillgänglig.