Martin Ådahl (C) och Karin Ernlund (C) vill se dubbelt så många områdespoliser för att öka tryggheten i Stockholm.

Centerpartiet vill fördubbla antalet områdespoliser

Det är för få poliser på Stockholms gator. Centerpartiet i Stockholm vill se fler områdespoliser med fokus på att arbeta förebyggande och skapa trygghet i närområdet.

Polisregion Stockholm har färre områdespoliser i utsatta områden än övriga landet. Stockholm har i genomsnitt 2,96 områdespoliser per utsatt område medan motsvarande siffra för hela landet är 4,4.

– Stockholm behöver fler områdespoliser, särskilt i utsatta områden. Vi vill fördubbla antalet områdespoliser, höja deras status och förbättra deras karriärvägar och löner. För det krävs 150 miljoner kronor av den Centerpartiets anslagna satsning på områdespoliser, säger Martin Ådahl, riksdagsledamot (C) Stockholms stad.

De så kallade områdespoliserna har idag för stora och krävande områden att patrullera i och i många fall används en stor del av arbetstiden istället till 112-uttryckningar även i andra områden.

– Detta är orimligt. Områdespoliserna behövs i sina områden där de är stationerade för att skapa trygghet i närområdet, förebygga brott och skapa relationer till boende, näringsidkare och lokalsamhället, säger Karin Ernlund, gruppledare och distriktsordförande för Centerpartiet i Stockholms stad.

Så här vill Centerpartiet i Stockholm satsa på områdespolisen:

• Fördubbla antalet områdespoliser från 180 till 350.
  • Områdespoliserna behöver få tydligare ansvar för ”sitt kvarter” och fredad tid för att just arbeta som områdespolis.
  • Ge områdespoliserna mindre geografiska områden.
  • Löner och arbetsvillkor måste förbättras, områdespolis måste vara ett tydligt karriärstegväg.
  • Förslaget väntas kosta 150 miljoner kronor.