Michaela Haga (C), ordförande i Sjötrafikberedningen, Oscar Carheden, VD Djurgårdsfärjan AB och Gustav Hemming (C), skärgårdsregionråd under Djurgårdsfärjans 125-årsfirande den 12 juni 2022.

Djurgårdsfärjan slog rekord i antal resenärer

Den fjärde juni i år slog Stockholms äldsta pendelbåt Djurgårdsfärjan rekord i antalet resenärer med 33 345 resande på en dag. Det förra rekordet var på 31 450 resenärer på nationaldagen den 6e juni 2019.

- Det var en speciell dag som Djurgårdsfärjan slog rekord, med både Stockholm Marathon och ett internationellt klimat- och miljömöte i stan. Det är alltid roligt att fler hittar till våra fantastiska pendelbåtar och att Djurgårdsfärjan efter två tunga pandemiår nu är tillbaka med full kraft. Djurgårdsfärjan är en del av Stockholms historia, en färja som är älskad av många och som vi ska värna för framtiden, säger Michaela Haga (C), ordförande i Sjötrafikberedningen i Region Stockholm.

Djurgårdsfärjan, som även heter pendelbåtslinje 82, är den i särklass äldsta av Region Stockholms nuvarande pendelbåtslinjer och firar i år 125 år. 1897 gick första turen och detta jubileum uppmärksammades genom att det historiska fartyget Djurgården 4 sattes in i trafik den 12 juni. Djurgården 4 har varit med sedan linjen öppnade men går vanligtvis inte i linjetrafik.

- Det går inte att föreställa sig ett Stockholm utan Djurgårdsfärjan, därför är det glädjande att allt fler vill resa med den! Linjen är sedan länge en viktig del av Stockholms kollektivtrafik och i bilden av Stockholm som stad. I 125 år har den varit en del av Stockholmarnas vardag och kört såväl pendlare som turister och söndagsfirare över Saltsjön. Det är något vi har med oss när vi utvecklar framtidens kollektivtrafik där pendelbåtarna är en viktig del, säger Gustav Hemming (C) Skärgårdsregionråd.

- Djurgårdsfärjan var länge Stockholms enda pendelbåtlinje. Det är bara de senaste åren vi börjat bygga upp pendelbåtstrafiken i Stockholmsregionen som nu är uppe i tre permanenta linjer och en försökslinje. Ytterligare en femte linje ska börja på försök under 2023. Vi jobbar stenhårt för att Djurgårdsfärjan ska få ännu fler nya syskon under nästa mandatperiod, avslutar Gustav Hemming (C).

Mer info om Djurgårdsfärjans historia finns här: