Karin Ernlund (C), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

En ny arbetsmarknadsstrategi ska stärka Stockholms stads arbetsmarknadsinsatser

Idag antar Arbetsmarknadsnämnden en strategi för Stockholms stads arbetsmarknadsinsatser. Strategin definierar centrala områden, stakar ut riktningen och tydliggör ansvaret för långsiktiga arbetsmarknadsinsatser i Stockholm.

Den pågående pandemin har slagit hårt mot Stockholms arbetsmarknad. Var sjätte person som är sysselsatt i Stockholms län omfattas av varsel eller permittering. Arbetslösheten i Stockholms stad har ökat till 8,3% i maj från 5,7% förra året*. Unga är särskilt hårt drabbade med en arbetslöshet redan nu på 9,8% jämfört med 4,8% för ett år sedan - och detta innan årets tusentals studenter kom ut på arbetsmarknaden.

— I en ekonomisk kris drabbas de som redan står långt ifrån hårdare. Därför blir nu Stockholms stads arbetsmarknadsinsatser viktigare än tidigare. Vi ser nu till att rusta för framtiden med fler utbildningsplatser och nya möjligheter att ställa om, säger Karin Ernlund (C), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

I eftermiddag antar Arbetsmarknadsnämnden en strategi för stadens arbetsmarknadsinsatser. Stockholms stad bedriver idag ett viktigt och strategiskt arbete med arbetsmarknadsinsatser, som ett komplement till statliga arbetsmarknadsåtgärder. Med strategin ska arbetet fördjupas, ansvarsfördelningen förtydligas och kompletteras med vägledande och styrande principer, med utgångspunkt från stadens budget.

— I arbetsmarknadsstrategin stakar vi ut riktningen och tydliggör ansvaret. Det är viktigt för att rätt insatser ska komma de stockholmare som behöver dem till del, säger Karin Ernlund (C) och fortsätter:

— För att kunna möta de konsekvenser som denna kris ger på Stockholms arbetsmarknad behövs en tydlig strategi för hur vi som stad arbetar för fler ska få egen försörjning och för att fler ska kunna ställa om för en förändrad arbetsmarknad efter krisen, säger Karin Ernlund (C).

Strategin definierar stadens långsiktiga arbete med arbetsmarknadsinsatser. Den berör bland annat vilka som ska tillhandahållas arbetsmarknadsinsatser, hur staden ska stärka sin samverkan med arbetsgivare och civilsamhälle, och vikten av utbildningsinsatser. Verksamheten bedrivs framför allt på stadens sju jobbtorg och inom ramen för vuxenutbildning som erbjuder såväl ämneskurser som yrkesutbildningar. Detta kompletteras med korta utbildningar riktade till särskilda grupper eller som förbereder för bristyrken.

— Stockholmarna står inför en mycket tuffare arbetsmarknad och våra insatser blir än viktigare. Med fokus på omställning, utbildning och samverkan med näringslivet rustar Stockholms stad för framtiden med fokus på att fler Stockholmare ska få möjlighet till egen försörjning, avslutar Karin Ernlund (C), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

*I Stockholms stad var i maj 44 329 personer registrerade som arbetslösa, jämfört med 29 304 för ett år sedan. Unga 18-24 år stod i maj för 4 250 av dessa, jämfört med 2 093 för ett år sedan.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.