Christine Lorne (C) är folkhälsoberedningens ordförande i Region Stockholm.

Enkät ska kartlägga folkhälsan i Stockholmsregionen

Vart fjärde år publiceras Folkhälsorapporten, en översikt om hur invånarna i Stockholms län mår och hur de skattar sin hälsa och sina levnadsvanor. Enkäten som ligger till grund för nästa upplaga av folkhälsorapporten och kommer börja skickas ut nu i dagarna till statistiskt utvalda invånare i regionen.

- Folkhälsorapporten är en viktig grund för oss beslutsfattare, när vi vet hur verkligheten ser ut blir det enklare och tydligare hur vi behöver prioritera så vi kan avsätta pengar dit de gör som mest nytta. Därför är det viktigt att alla som får enkäten avsätter lite tid för att delta, säger Folkhälsoberedningens ordförande, Christine Lorne (C).

- Det pågår många satsningar inom folkhälsa i Region Stockholm. Det handlar både om att stötta invånare att leva mer hälsosamt och att skapa en hälsofrämjande miljö där det exempelvis är lätt att gå eller cykla i vardagen. Människors hälsa och hur de mår påverkar hela samhället och även samhällets motståndskraft, det såg vi tydligt i Covid-19-pandemin. Att minska ojämlikheten i ohälsa, sjukdom och förtida död är alltså något som gör hela samhället bättre för alla, fortsätter Christine Lorne (C).

Sedan 90-talet har arbetet med Folkhälsorapporten gjort det möjligt att följa hur sjukdomsbördan förändras över tid i Stockholms län, vilka hälsoproblem som minskar eller ökar och vilka grupper som är mest drabbade.

- Ett exempel på hur rapporten används är att vi där kan se att andelen som röker har minskat över tid i takt med att Region Stockholm skalat upp satsningen på riktat förebyggande arbete samtidigt som det gjorts nationella insatser. Stockholm är nu nere på rekordlåga nivåer gällande andelen rökare i länet, vilket kommer att göra stor skillnad för sjukvårdsbehovet i framtiden. Liknande arbete görs även med andra livsstilsfaktorer som påverkar människors hälsa, avslutar Christine Lorne (C).

Fakta om enkäten

Enkäten skickas ut till 120 000 invånare i länet som är statistiskt utvalda under vecka 37.

Enkäten har skickats ut återkommande sedan 1990-talet

Svaren kommer sedan analyseras och sammanställas till folkhälsorapporten som kommer presenteras hösten 2023.