Karin Ernlund (C)

Ernlund: C går till val på integration, bostäder och grönområden

En grön stad där alla har möjlighet att uppnå sina drömmar och hitta ett boende. Centerpartiet i Stockholms stad presenterar både sin valfilm och berättar vilka frågor partiet går till val på lokalt. Integration, bostäder och grönområden står i fokus.

Vill du se valfilmen? Du hittar den som bifogad fil.

Centerpartiet i Stockholms stad har länge stått upp för ett medmänskligt och grönt Stockholm. Vi vill bygga en stad där det ska bli enkelt att försörja sig själv, där alla kan hitta ett hem - oavsett plånbok och där våra parker är trygga, snygga och välstädade.

– Vi blickar framåt. Centerpartiet ser potential när andra ser problem. Det är knappt 100 dagar till ett väldigt viktigt val där du väljer hur Stockholm ska utvecklas. Vi väljer att satsa på integration, bostäder och grönområden för att Stockholm ska bli en stad där man kan leva, jobba och trivas i hela livet. Men då krävs förändring, säger Karin Ernlund, distriktsordförande (C).

Integration

Vi ser hur arbetslösheten mellan inrikes- och utrikesfödda ökar. Hur trösklarna är för höga för att nyanlända ska komma in på arbetsmarknaden och hur kompetensutvisningar hotar människor som bott i Stockholm en längre tid.

– Vi tror på människors förmåga. Ett jobb är alltid bättre än ett bidrag, men då måste det såklart bli enklare att komma in på arbetsmarknaden. Under fyra år har den rödgrönrosa majoriteten stått med händerna i fickorna. Vi tänker göra det motsatta. Centerpartiet är redo att kavla upp ärmarna och skapa fler jobb, säger Karin Ernlund (C).

– Vi vill skapa ett medmänskligt och öppet Stockholm. Ett Stockholm där människor inte blir kompetensutvisade för småfel, som välkomnar nyanlända och ger de goda möjligheter att komma in i samhället, säger Karin Ernlund (C).

Bostäder

Det byggs mycket i Stockholm. Men inte för alla. Trångboddheten är ett stort problem, framförallt för stora barnfamiljer som trängs i små lägenheter. Ungdomar bor hemma längre och nyanlända har svårt att hitta ett hem. Därför vill vi bygga för de med lite mindre plånböcker.

– Stockholm ska vara en stad för alla. Därför vill Centerpartiet se över regelverket för byggprocesser, så att fler billiga bostäder byggs. Då slipper stora barnfamiljer trängas i en liten tvåa och studenter behöver inte sova på vänners soffor eller bo hemma hos föräldrarna, säger Karin Ernlund (C).

Centerpartiet tar fortfarande ställning för att bygga högt och tätt. Då kan vi spara stadens parker och grönområden, samtidigt som vi bygger miljövänliga stadsdelar.

– Centerpartiet vill att Stockholm ska växa på höjden istället för på bredden. Kan vi bygga högt och tätt sparar vi grönytor samtidigt som vi kan bygga en mer miljövänlig stad, säger Karin Ernlund (C).

Grönområden

En stad blir inte ett hem om man inte trivs. Parker och grönområden är en viktig del av det vackra och trevliga Stockholm och Centerpartiet vill att det förblir så.

– Vi måste värna de grönytor vi har. Men vi ser hur allt fler stockholmare tycker att Stockholms parker och grönområden inte är tillräckligt städade. Det vill vi ändra på. Mer städning och stora satsningar på parker kommer att göra våra parker trygga och snygga, säger Karin Ernlund (C).

Vill du läsa hela vår valplattform? Du kan läsa den här.

Valfilmen hittar du som bifogad fil.

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: