Karin Ernlund (C) och Karin Wanngård (S)

Ernlund (C): Nej, Wanngård - Stockholm behöver visst fler ordningsvakter

Karin Wanngård menade igår kväll i SVT Stockholm att hon inte ser några problem med bristen på poliser och ordningsvakter på Stockholms gator och torg.

– Att Stockholms finansborgarråd gör ett sådant uttalande några dagar efter en dödsskjutning och när vi nyligen tagit del av nya siffror som visar på att otryggheten ökar i Stockholms förortsområden är anmärkningsvärt, säger Karin Ernlund (C), gruppledare.

Karin Wanngård menade i gårdagens inslag i SVT Stockholm att det bara krävs förebyggande insatser för att råda bot på otryggheten.

– Självklar måste vi satsa förebyggande, på skola, socialtjänst och framför allt fler jobb och företag. Men som politiker måste man kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. Akut behövs fler poliser och ordningsvakter som säkerställer att kriminella inte tar över gator och torg. Samtidigt måste den negativa trenden brytas genom att se till att alla elever i Stockholm har en bra skola att gå till och att fler kommer i jobb och får egen försörjning, säger Karin Ernlund.

– Det är oacceptabelt att människor har så olika förutsättningar i olika delar av Stockholm. Oavsett var du bor ska du känna dig trygg när du går till skolan, handlar i de lokala butikerna eller äter på den lokala restaurangen. Det borde vara alla stockholmpolitikers prioritering och därför reagerar jag kraftigt på Finansborgarrådets brist på handlingskraft, säger Karin Ernlund.

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: