Karin

Ernlund (C): Var fjärde grundskoleelev drabbas av regeringens förslag

Idag har regeringen presenterat en proposition som begränsar valfriheten i välfärden. Ett vinstförbud skulle innebära att var fjärde grundskoleelev i Stockholms stad skulle tvingas byta skola.

– Regeringens ideologiska skygglappar kommer att drabba förskolebarn, gymnasie- och grundskolelever och äldre i Stockholm och hela landet. Det vore en katastrof för både företagare och alla som tvingas söka ny skola, förskola eller äldreboende, säger Karin Ernlund (C), gruppledare.

– Samtidigt som behovet av en fungerande välfärd växer vill regeringen begränsa den. Det här kommer att drabba både företagare som vill utveckla sin verksamhet och människor som förlorar sin rätt att välja, säger Karin Ernlund.

– Socialdemokraternas inställning till företagare är tydlig både i Stadshuset och på Rosenbad. I Stockholm rasar företagsklimatet samtidigt som fyra av fem företag i hela Sverige drabbas av regeringens förslag. Socialdemokraterna är missunnsamma mot välfärdsföretag. Nu är det upp till Centerpartiet att visa att valfrihet i välfärden borde vara en naturlig del för alla stockholmare, säger Karin Ernlund.

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: