Karin Ernlund (C), arbetsmarknadsborgarråd.

Fler feriejobb än innan pandemin i Stockholm

Nu står det klart att Stockholms stad i sommar kommer kunna erbjuda fler jobb till arbetssugna ungdomar än året innan pandemin. Hittills är 8 096 feriejobb klara för 2021. Bland annat erbjuds rekordmånga jobb, omkring 800, inom kultursektorn och över 1 400 ungdomar kommer att jobba med barn på olika sätt.

– Det är både viktigt och glädjande att vi kommer kunna erbjuda över 8 000 ungdomar en meningsfull sysselsättning och en första arbetsreferens just i år när många sommarjobb i näringslivet inte är möjliga, säger arbetsmarknadsborgarråd Karin Ernlund (C).

Förra året kunde Stockholm erbjuda 6 820 feriejobb trots att pandemins intåg under våren innebar att cirka 3 000 arbetstillfällen inom främst äldreomsorg och förskola fick ställas in. 2019 fick 7 743 ungdomar ett feriejobb.

Även i år påverkas antalet feriejobb i stadens verksamheter där risken för smittspridning är hög. Arbetsmarknadsförvaltningen beslutade därför, likt förra året, att upphandla rekordmånga jobb med hjälp av näringslivet och har slutit avtal om 2 300 stycken. Därtill har stadsdelar och andra delar av staden arbetat hårt och kreativt för skapa fler meningsfulla jobb än vanligt inom såväl städning i utomhusmiljö som i samarbete med idrottsföreningar, till exempel.

– Utan gemensamma krafttag från stadens anställda och föreningslivet hade detta inte varit möjligt. Över 2 000 jobb är upphandlade och än är arbetet inte klart. Vi jobbar vidare för att nå det högt satta målet om totalt 9 000 feriejobb under 2021, säger Karin Ernlund.

Så här är årets feriejobb hittills fördelade:

Arbete med barn: 1415

Arbete vuxna med funktionsnedsättning: 19

Arbete med äldre: 14

Entreprenörskap: 1174

Kontor och administration: 823

Kultur: 802

Skötsel/städning utomhus: 3241

Skötsel/städning/service inomhus: 563

MISA (särskilda arbetstillfällen med extra stöd för unga med funktionsnedsättning): 45

Antalet jobb hittills per stadsdel:

Bromma: 359

Enskede-Årsta-Vantör: 872

Farsta: 554

Hägerten-Älvsjö: 367

Hässelby-Vällingby: 857

Kungsholmen: 166

Norrmalm: 211

Rinkeby-Kista: 1247

Skarpnäck: 399

Skärholmen: 604

Spånga-Tensta: 987

Södermalm: 695

Östermalm: 192

Kyrkogårdsförvaltningen: 116

Trafikkontoret: 388

Utbildningsförvaltningen: 82

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.