Karin Ernlund (C), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Fler sommarjobb på gång i Stockholms stad

Ungefär hälften av sommarjobben som Stockholms stad i början av året planerade för, ställdes in i april. Sedan dess har Arbetsmarknadsförvaltningen samordnat arbetet att ordna fler sommarjobb i Stockholms stads verksamheter. Med en upphandling är förhoppningen att ännu fler sommarjobb ska kunna förmedlas till Stockholms ungdomar.

I början av april meddelade Stockholms stad att inga sommarjobb inom äldreomsorg, LSS eller förskola kommer att förmedlas till sommaren 2020, på grund av rådande omständigheter med Covid-19. Detta resulterade i att staden riskerar erbjuda betydligt färre sommarjobb i år än tidigare förväntat.

Arbetsmarknadsförvaltningen fick direkt ett särskilt uppdrag att samordna fler arbetsställen inom stadens verksamheter.

— Under vårterminen har ungdomar på gymnasiet suttit hemma mer än vanligt och därför är det viktigare än någonsin med en meningsfull sysselsättning i sommar. Staden har kraftsamlat för att ta fram och samordna fler sommarjobb på kort tid, säger Karin Ernlund (C), arbetsmarknadsborgarråd.

I dagsläget finns omkring 5 400 sommarjobb inom stadens verksamheter registrerade och arbetet för att ta fram fler arbetsställen fortlöper.

— De nya arbetsställena finns i flera olika verksamheter. Flest jobb finns inom städ och skötsel utomhus, som parkskötsel, men alla områden har bidragit. Vi har, till exempel, flera arbetsställen på stadens 4H-gårdar och som ledare på en idrottscamp. Arbetet är inte färdigt ännu, nya arbetsställen tillkommer fortfarande varje dag, säger Karin Ernlund.

Kulturförvaltningen kommer i sommar att erbjuda rekordmånga feriejobb, 60 procent fler än i fjol. Ungdomar kommer bland annat få arbeta på Kulturskolan och på stadens bibliotek och museer med arbetsuppgifter som bokleveranser, forskningsprojekt kring nutidsdokumentation, och som ledare för det nya digitala bokkollot.

— Kulturförvaltningen har gjort ett fantastiskt jobb. Det är särskilt imponerande med tanke på att en betydande del av tidigare års arbetsuppgifter hört till evenemang, som inte kommer att genomföras i sommar. I stället erbjuder de helt nya typer av feriejobb anpassade till rådande omständigheter, säger Jonas Naddebo (C) kultur- och stadsmiljöborgarråd.

Förutom att ta fram fler sommarjobb inom ramen för stadens verksamheter, publicerade staden en upphandling för två veckor sedan. I upphandlingen har privata aktörer, både företag och ideella organisationer, kunnat lämna anbud. Sista dagen att lämna anbud var i måndags. Anbudsprövning tar drygt en vecka, så arbetsmarknadsförvaltningen räknar med att kunna lämna besked om tilldelning under nästa vecka.

— Vår förhoppning är att vi ska kunna erbjuda våra ungdomar ytterligare 1 500 sommarjobb hos företag och organisationer som också gärna vill bidra, avslutar Karin Ernlund (C), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.