Jonas Naddebo, kulturborgarråd (C)

Flytt av Internationella biblioteket ska öka intresset för internationell kultur

Lånen på Internationella biblioteket har mer än halverats sedan 2009. Genom att förnya biblioteket hoppas kulturborgarrådet Jonas Naddebo att intresset för internationell litteratur ökar. 5/3 kommer Kulturnämnden besluta att flytta biblioteket till Kungsholmens bibliotek.

För att öka intresset för internationell litteratur kommer Internationella biblioteket flytta till Kungsholmens bibliotek. Flytten kommer innebära ett mer kollektivtrafiknära läge, vilket förhoppningsvis kommer leda till att fler besöker biblioteket.

Samtidigt kommer barnavdelningen på Kungsholmens bibliotek utökas, både till yta men också i utbud av mångspråkiga böcker. Det nya biblioteket erbjuder även bättre möjligheter till programverksamhet såsom språkcafé och sagostunder.

– Det känns fantastiskt att vi nu har möjlighet att förnya Internationella biblioteket och Kungsholmens bibliotek. Genom att utöka barnavdelningen på Kungsholmens bibliotek och dessutom flytta Internationella biblioteket dit kan vi få en spännande atmosfär och öka intresset för bibliotekets internationella utbud. Förhoppningsvis kan vi vända vikande besökssiffror till framgång, säger Jonas Naddebo, kulturborgarråd (C).

– Att flytta Internationella biblioteket är väldigt viktigt för att lyfta mångspråkig kultur i Stockholm. Nu hoppas vi såklart att fler kommer hitta till det nya biblioteket eftersom det kommer att ligga nära ett stort antal busslinjer och både gröna och blåa linjen, säger Jonas Naddebo.

– Detta är en satsning både på barnavdelningen och internationell litteratur. Barnavdelningen kommer utökas, både till ytan och få mer mångspråkig litteratur. Internationella biblioteket har i nuläget exempelvis sagostunder varje helg på olika språk. Flytten till Kungsholmens bibliotek skapar bättre möjlighet för programverksamhet såsom just sagostunder och språkcaféer, så detta kommer bli en ny och givande satsning, säger Jonas Naddebo.

– Att förnya och förbättra är bra för båda biblioteken, speciellt för att vända trenden med minskade besök och samtidigt effektivisera nyttjandet av lokaler, avslutar Jonas Naddebo.

Centerpartiet i Stockholms stad

Presskontakt: