Förvaltningsplan för skarv välkomnas av Region Stockholm

Förvaltningsplan för skarv välkomnas av Region Stockholm

Länsstyrelsen i Stockholm har tagit fram ett förslag till förvaltningsplan för skarv i länet som skickats ut på remiss. Region Stockholm, som är en av remissinstanserna, är positiva till att länsstyrelsen har tagit fram ett förslag till förvaltningsplan som beskriver skarvens påverkan på fiske såväl som på djur och växter samt på människan.

- Jag vill berömma länsstyrelsen och viltvårdsdelegationen för förslaget till förvaltningsplan och ambitionen att halvera skarvbeståndet. Regionen och det regionala skärgårdsrådet har länge varit engagerat i frågan. Visserligen hade jag gärna sett en större reduktion, men jag vet att detta är juridiskt svår mark att beträda med den slingerskog av europeiska och svenska regler som absurt nog betraktar skarven som en fågelart som behöver skyddas. Länsstyrelsen visar mod och har regionens helhjärtade stöd i detta, säger Gustav Hemming (C) Skärgårdsregionråd.

Skarven har under en lång tid varit ett växande problem i Stockholms skärgård, såväl som i vid Mälaren, och det krävs krafttag för att komma till bukt med dess utbredning och hoten som arten medför.

- På 30 år har skarven blivit en dominant art i skärgården och har även etablerat sig starkt i Mälaren. I den här takten riskerar Skarven att slå ut känsliga och viktiga ekosystem i regionen. Samtidigt som den också påverkar negativt de som bor i de drabbade områdena och utvecklingsmöjligheterna för flertalet skärgårdsnäringar, fortsätter Gustav Hemming (C).

-Det enda sättet att komma till bukt med problemet är att vi tillsammans hjälps åt att stoppa artens snabba utbredning och kraftigt reducera antalet skarvar så kan vi se till att rädda de hotade ekosystemen. Samtidigt ger vi då också människor bättre förutsättningar att fortsätta bo och verka i skärgården, avslutar Gustav Hemming.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.