Kultur- och stadsmiljöborgarråd Jonas Naddebo (C) välkomnar dagens beslut.

Grönt ljus till Gröna Lund

Centerpartiet i Stockholm välkomnar dagens viktiga besked från Mark- och miljööverdomstolen som ger Gröna Lund rätt att utvidga sitt nöjesfält. Beslutet innebär att parkeringsplatsen försvinner och att Djurgården nu kan utvecklas på en plats med en lång historia av kultur och nöjen.

– Det är ett oerhört positivt besked för Stockholm att domstolen hellre vill ha barnskratt än en parkeringsplats. Idag vann barnen över bilvurmarna, säger kultur- och stadsmiljöborgarråd. Jonas Naddebo (C).

Mark- och miljööverdomstolen instämmer med Länsstyrelsen, som ansvarar för nationalstadsparken, om att stadens detaljplan kan godkännas. Det innebär att Djurgården kan utvecklas och stadens kanske mest överskattade parkeringsplats försvinner.

– Nu kan platsen omvandlas till ett inbjudande parkområde med en grön front mot vattnet. Ett nytt promenadstråk skapas vid vattnet som är tillgängligt och öppet för allmänheten året runt. Det kommer bli en välbesökt och bilfri plats som skapar trygghet, säger Jonas Naddebo.

Efter sex års utredning om ett utbyggt Gröna Lund kan vi nu slutligen konstatera att ärendet är färdigutrett. Nu kan parkeringen äntligen omvandlas till barnens nöjesplats som det en gång var mellan 1923-1957.

– Att Gröna Lund äntligen får utvecklas innebär fler scener och mer nöjen för Stockholm. Viktigt för att en stad ska få leva och låta. Idag tar Stockholm ytterligare ett steg i den riktningen, säger kultur- och stadsmiljöborgarråd Jonas Naddebo.