Hammarby boxning IF vinner Nelson Mandela-priset 2021

”Boxing is egalitarian. In the ring, rank, age, colour and wealth are irrelevant” – Nelson Mandela.

Årets Nelson Mandela-pris tilldelas i år Hammarby boxning IF. Utmärkelsen delas ut av Stockholms stad sedan 1998 till den/de som bidragit med särskilt goda insatser för utrikesföddas etablering i samhället.

Hos Hammarby boxning kan du under en och samma kväll möta en 84-årig italienska, en ensamkommande ungdom från Afghanistan, en före detta proffsboxare från Uganda och en Stockholmsfödd man som tränar med sin 10-åriga son. En av de ensamkommande har tagit sig till den absoluta toppen inom svensk amatörboxning och blivit svensk mästare. Parallellt med sin egen träning började han tillsammans med huvudtränaren undervisa boxning på dari och svenska. Den träningen blev för många såväl en väg in i det svenska språket som en väg in i en ny gemenskap.

Mottot lyder: ”Vi gör mästare i och utanför ringen.”

– Hammarby boxning IF är ett gott exempel på hur en idrottsförening kan utgöra en viktig mötesplats mellan nya och etablerade stockholmare. Deras verksamhet bidrar till att fler får möjlighet att lära sig svenska, skapa nätverk, en meningsfull fritid och på så sätt snabbare etablera sig i samhället. Så det är med stolthet jag kan tillkännage att Hammarby boxning IF vinner Nelson Mandela-priset 2021, säger Karin Ernlund (C), arbetsmarknads-, integrations och idrottsborgarråd.

Beslutet att 2021 års pris ska tilldelas Hammarby boxning IF beslutades på arbetsmarknadsnämnden den 18 maj.

Senaste Nelson Mandela-prisvinnarna:

2020 Föreningen Midsommargården

2019 Mitt127

2018 Norrtulls sportklubb

2017 Newcomers Stockholm

2016 Föreningen Mäster Olofsgårdens projekt Dörren

2015 Kvinnocenter Tensta Hjulsta

2014 Ann-Christine Holten, verksamhetschef för Frälsningsarméns FA-center i Akalla

För mer info: https://start.stockholm/om-stockholms-stad/priser-och-utmarkelser/priser/nelson-mandela-priset/#:~:text=Sedan%201998%20delar%20Stockholms%20stad,f%C3%B6r%20ett%20mer%20integrerat%20Stockholm.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.