Gustav Hemming (C) Tillväxt och Samhällsplaneringsråd i Region Stockholm.

Hemming (C): Vi välkomnar en snabbare utbyggnad av elnäten, men vi behöver se resultat nu!

Regeringen har idag gått ut med att man vill snabba på utbyggnaden av elnätet, och att man föreslår lagändringar för att korta byggtiden för elledningar.

- Att regeringen nu vill agera är välkommet men vi behöver se resultat nu! Elnäten behöver byggas ut för att lösa kapacitetsbristen när vi nu ställer om mot ett fossilfritt samhälle. Långa ledtider för tillståndsprocesser förstör möjligheterna för detta idag och tvingar företag att etablera sig utanför Stockholmsregionen, säger Gustav Hemming (C) Tillväxt och Samhällsplaneringsråd i Region Stockholm.

- Regionen har en hög ambition att hela transportsektorn ska elektrifieras, men då krävs en stor elnätsutbyggnad. Det är i sin tur avgörande för Stockholmsregionens och Sveriges klimatarbete. Tillräcklig tillgång till el är också avgörande för att vi ska kunna bygga nya bostäder och lösa bostadskrisen. Elsäkerheten ska vara en konkurrensfördel, inte en konkurrensnackdel för Stockholmsregionen och Sverige, avslutar Gustav Hemming (C).

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.