Karin Fälldin, ordförande i Tandvårdsberedningen.

Idag öppnar Folktandvårdens enheter igen

Från och med idag den 22/6 kommer alla Folktandvårdens enheter att ha öppet som vanligt igen. Anledningen är att tillgången på skyddsmaterial i regionen har förbättrats och därför har RSSL (Regional särskild sjukvårdsledning) beslutat att ge Folktandvården grönt ljus att öppna upp i full skala, med undantag för en klinik i Saltsjöbaden.

-Folktandvården har gjort stora insatser för att säkra tryggheten för våra äldre och sköra, vilket är en viktig förutsättning för att öppna upp i full skala. Man har infört nya rutiner för att säkerställa att patienter inte kommer in med sjukdomssymptom, anpassat väntrummen för att skapa utrymme för avstånd och förstärkt städningen. Jag är imponerad över det omfattande arbetet som man har lagt ner på säkerheten, säger Karin Fälldin, ordförande i Tandvårdsberedningen.

Alla besökare som är över 70 år eller tillhör en riskgrupp har nu rätt till sjukresa för att laga sina tänder, däremot kommer Folktandvården att avvakta att kalla så kallade frisktandvårdskund för undersökningar. Man uppmuntrar till kontantfri betalning och uppmanar besökare att avstå från att ta med sällskap till klinikerna.

-Tandvården är eftersatt nu, vi har en enorm vårdsskuld som behöver betas av. Vi har bl. a. viktiga satsningar på barn i utsatta områden som har varit pausade under hela våren, och jag är glad över att Folktandvården kan återgå till det preventiva arbetet igen, säger Karin Fälldin, ordförande i Tandvårdsberedningen.

Folktandvården Stockholm kommer fortsatt följa utvecklingen och rekommendationerna från Region Stockholm och Folkhälsomyndigheten för att förhindra spridning av covid-19. Nivån på verksamheten beslutas och omprövas regelbundet av den regionala sjukvårdsledningen.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.