Socialborgarråd Jan Jönsson (L) och arbetsmarknads- och integrationsborgarråd Karin Ernlund (C) inviger Welcome house i Stockholm.

Invigning för Welcome house i Stockholm

Stockholms stads helt nya hub, Welcome House, för mottagande av nyanlända är invigt. Welcome house ska ge nyanlända möjlighet till snabbare etablering på arbetsmarknaden och i samhället. Arbetsmarknads- och integrationsborgarråd Karin Ernlund (C) och socialborgarråd Jan Jönsson (L) var båda på plats för att tillsammans klippa bandet som officiellt öppnar dörren till verksamheten.

– Welcome house är en väg in för alla nyanlända i Stockholm där myndighetskontakter finns på plats tillsammans med matchning ut på arbetsmarknaden, studie- och yrkesvägledning, civilsamhälle och företag. För första gången välkomnas alla nyanlända till en plats för att de ska få en snabbare resa in i samhället. Det kommer underlätta väsentligt för alla som fått uppehållstillstånd och nu ska bli stockholmare, inte minst de som kommit hit från Afghanistan under den senaste veckan, säger Karin Ernlund.

Welcome House är en av den grönblå majoritetens prioriterade reformer för mandatperioden. Den nya huben på Medborgarplatsen samlar alla nödvändiga myndigheter och kompetenser på ett och samma ställe. Migrationsverket hänvisar numera alla nyanlända, även de som ordnat eget boende under asyltiden, direkt till Welcome House. Detta ger staden möjlighet att erbjuda initialt stöd till alla nyanlända, även egenbosatta och anhöriginvandrare som är en grupp som tidigare riskerat att falla mellan stolarna.

– Stockholms stad har en lång och stolt erfarenhet av att välkomna människor på flykt, så väl som människor hitflyttade för arbete eller studier. Men en lyckad integration i Stockholm kräver ett bra mottagande. Jag hoppas att Welcome House ska vara porten in till Stockholm för våra nyanlända stockholmare och början på att bygga upp ett självständigt liv, säger Jan Jönsson.

Detta finns i nyöppnade Welcome house:

• Intro Stockholm som ansvarar för det initiala mottagandet och bosättningen av kommunplacerade nyanlända och kvotflyktingar.
  • Studie- och yrkesvägledare och etableringskoordinatorer som kartlägger och stöttar individen för snabbaste vägen till arbete.
  • Statens servicecenter (Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Skatteverket).
  • Arbetsförmedlingen som har det huvudsakliga ansvaret för nyanländas etablering på arbetsmarknaden.
  • Lots till nya utbildningar som kombinerar yrkeserfarenhet med studier i svenska språket för nyanlända med kort utbildningsbakgrund.
  • Civilsamhällesorganisationen Hej Främling erbjuder hälsofrämjande aktiviteter.
  • Organisationen Svenska med baby finns på plats och erbjuder aktiviteter för att fler kvinnor ska lära sig svenska.
  • Kompismatchning genom föreningen Midsommargården
  • Gratis “prova på” föreningsaktiviteter i samarbete med totalt 74 föreningar. Till exempel IF Brommapojkarna, Korpen Stockholms Motionsidrottsförening, Balettakademien Stockholm, Spårvägen simförening.
  • Samarbeten med fler än 280 Stockholmsföretag genom Integrationspakten.
  • Särskilt samarbete med arbetsgivare i näringslivet och det offentliga. Till exempel skolor, förskolor, äldreboenden, 7/11, Subway, Hemköp samt andra restauranger och hela fastighetsbranschens kompetensförsörjningsorganisation.
  • Stockholms stads mentorskapsprogram Stockholmsmentor.