Tidigare kultur- och stadsmiljöborgarråd Jonas Naddebo är nominerad till gruppledare för Centerpartiet i Stockholm

Jonas Naddebo vill bygga bort segregationen och reformera skolvalet

Jonas Naddebo är föreslagen som gruppledare för Centerpartiet i Stockholm. Han föreslås efterträda Karin Ernlund, som blev utnämnd till partisekreterare den 6 mars och därför avsade sig alla sina kommunala uppdrag. Valet sker på en distriktsstämma den 22 april.

Jonas Naddebo har i suttit i Stockholms kommunfullmäktige sedan 2007. Under förra mandatperioden var han kultur- och stadsmiljöborgarråd. Den här mandatperioden vill Jonas driva en ny skolpolitik med ett reformerat skolval och en stadsbyggnadspolitik som minskar bostadsbristen och segregationen.

– Utbildning är grunden till frihet. Vi måste dels säkerställa kvalitet på alla skolor så att skolpengen går till utbildning som ger alla elever förutsättningar att lyckas och dels reformera skolvalet. Jag vill införa ett obligatoriskt aktivt skolval och helst, om vi får med oss hela partiet på detta, avskaffa dagens kösystem, säger Jonas Naddebo.

Naddebo föreslås även bli vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden. Centerpartiet vill bygga bort segregationen och har tidigare bland annat föreslagit en satsning på 10 miljarder på ytterstaden, med särskilt fokus på Järva. Det är en reformagenda som Jonas Naddebo vill fortsätta utveckla.

– Vi måste investera i ytterstaden för att skapa attraktiva stadsdelar med blandade boendeformer. Dit människor vill flytta, där familjer känner trygghet, tillit och framtidstro. Det ska gälla hela Stockholm, oavsett vem du är och i vilken stadsdel du bor. Det finns en brist på överkomliga bostäder i Stockholm och det måste vi göra något åt.

Centerpartiet vill förena storstadens puls med gröna, rofyllda miljöer. Att Stockholm ska vara en levande, grön stad är en hjärtefråga för Jonas som han kommer att fortsätta driva.

– Vi måste skydda våra grönområden och samtidigt värna utbudet av nattliv, nöjen och kultur som gör Stockholm till öppen, rolig och levande stad. Det är värden som vi måste slåss för varje dag, säger Jonas Naddebo.

Nomineringskommittén föreslår även att Kristin Jacobsson blir vice gruppledare och tar platsen som vice ordförande i Bostadsförmedlingen i Stockholm AB. Kristin är sedan tidigare Centerpartiets gruppledare i socialnämnden och vice ordförande för SHIS Bostäder. Som ny vice ordförande i idrottsnämnden föreslås Mikael Peterson.

Nomineringskommitténs förslag:

• Gruppledare: Jonas Naddebo
  • Vice gruppledare: Kristin Jacobsson
  • Idrottsnämnden, ledamot och vice ordförande: Mikael Peterson
  • Idrottsnämnden, ersättare: Hamid Ershad Sarabi
  • Stadsbyggnadsnämnden, ledamot och vice ordförande: Jonas Naddebo
  • Bostadsförmedlingen AB, ledamot och vice ordförande: Kristin Jacobsson
  • Stockholm Business Region AB, ledamot: Claes Nyberg

Jonas Naddebo i korthet

• Född 1979 i Naddebo, Skinnskattebergs kommun
  • Generalsekreterare för Centerpartiets ungdomsförbund 2002–2007
  • Examen inom HR vid Stockholms universitet