Karin Ernlund (C): En röd budget utan gröna inslag

Karin Ernlund (C): En röd budget utan gröna inslag

Det är en rakt igenom röd budget med minimala gröna inslag. Även satsningar på jobb och tillväxt lyser med sin frånvaro, det säger Karin Ernlund, gruppledare för Centerpartiet i Stockholm, om Stadshusmajoritetens budget.

Idag presenterar den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad sin budget för 2016. Sedan tidigare är det känt att skatten nästa år höjs med 22 öre.

De höjer skatten utan att ha några tydliga politiska prioriteringar. Men en sak är i alla fall säker – det är inte miljön som står som vinnare, säger Karin Ernlund (C).

Förra året gjorde den rödgrönrosa majoriteten kraftiga nedskärningar på stadsmiljöområdet med totalt 90 miljoner kronor. Den trenden håller i sig även för 2016.

- Centerpartiet kommer att fortsätta prioritera jobben, miljön och klimatet. Med vänstermajoritetens politik riskerar Stockholm att förlora sin plats som både tillväxtmotor och internationell miljöförebild, säger Karin Ernlund (C).

Om Centerpartiet i Stockholms stad

Presstelefon 076-1229412