Gustav Hemming (C) Skärgårdsregionråd och ansvarig för pendelbåtstrafiken i Region Stockholm. Foto: Centerpartiet.

Klart: Regionens nya pendelbåtslinjer kommer gå till Vaxholm och Värmdö

I samband med budget för 2019 beslutades att två nya pendelbåtsförsök skulle genomföras i Stockholmsregionen under mandatperioden. Region Stockholm har tittat på flera olika alternativ och landat i två förslag. Den första pendelbåtlinjen, som beräknas starta hösten 2020, kommer gå från Rindö i Vaxholm via Ramsö, Tynningö, Vaxön, Lidingö, Nacka till Stockholm. Den andra linjen kommer sträcka sig från Ålstäket i Värmdö via Nacka till Stockholm och beräknas starta våren 2022.

-Detta är en historisk pendelbåtssatsning när vi nu introducerar två nya försökslinjer och med det nästan dubblar pendelbåtstrafiken i Stockholmsregionen. Det är också en leverans på en av Centerpartiets viktigaste valfrågor. Pendelbåtar kortare restider, minskar trängseln och bilberoendet och gör Stockholmsregionen mer attraktiv och levande, säger Gustav Hemming (C) Skärgårdsregionråd och ansvarig för sjötrafiken i Region Stockholm.

-Pendelbåtar är perfekta för att knyta ihop regionen och minska restiderna, inte minst när människor inte behöver åka genom Stockholm city för att ta sig mellan Nacka och Vaxholm exempelvis. Samtidigt vet vi att pendelbåtar lockar resenärer att ställa bilen hemma vilket innebär mindre klimatpåverkan, mindre trängsel på bussar och vägar samtidigt som man får en trevlig start på dagen avslutar Gustav Hemming.

Fakta:

De nya linjerna kommer gå på försök under två års tid med chans till förlängning på ett år till att börja med.

Linjerna väntas ge stora restidsvinster. Exempelvis beräknas restiden från Vaxholm till Strömkajen minska med 20 minuter, Rindö till Strömkajen minska med upp till 25 minuter och mellan Vaxholm och Nacka Strand beräknas restiden minska med 15 minuter när det är isfritt. Detta jämfört med dagens transportmedel.

Mellan Koviksudde och Strömkajen beräknas restiden minska med 34 minuter, mellan Norra Lagnö och Strömkajen beräknas minskningen bli 22 minuter samt mellan Riset och Strömkajen beräknas restiden minska med 38 minuter med den nya linjen. Detta förutsätter att det är isfritt och är en jämförelse med dagens transportmedel.

Den första linjen beräknas kosta 30 miljoner per år och den andra 40 miljoner per år.

Resenärsnöjdheten på de befintliga pendelbåtslinjerna har konstant varit hög, under augusti månad 2019 låg den på 96%.

Bryggor Vaxholmslinjen:
Grenadjärsbryggan, Rindö
Ramsö
Norra Tynningö
Rindö Västra
Vaxön
Gåshaga
Hasseludden
Nacka Strand
Slussen
Strömkajen

Bryggor Värmdölinjen:
Ålstäket
Norra Lagnö
Koviksudde
Riset
Slussen
Strömkajen

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.