Klubbat: Integrationspakt med näringslivet i Stockholm

Den grönblå majoriteten har beslutat om att initiera en integrationspakt med Stockholms näringsliv. Målsättningen är att aktörer i Stockholm tillsammans ska verka för att fler stockholmare ska etableras på arbetsmarknaden och att marknadens efterfrågan på arbetskraft ska tillgodoses.

- En av de bästa vägarna in i samhället är via arbetsmarknaden. Med integrationspakten kan staden och näringslivet samarbeta och säkerställa att nyanlända snabbt kommer i sysselsättning, samtidigt som kompetensluckor fylls på arbetsmarknaden, säger Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd i Stockholm.

- Den stora möjligheten med Integrationspakten är att vi får skapa en löpande dialog mellan staden och våra företag, men det ska vara enkelt för företagen med personlig kontakt och administrativt stöd. Detta bidrar inte bara till integrationen utan är en pusselbit i arbetet med framtida kompetensförsörjning, säger Fredrik Lindstål (C), arbetsmarknads- & integrationsborgarråd i Stockholm.

Målsättningen med Integrationspakten är att korta vägen till arbete, bidra till förbättrad matchning på arbetsmarknaden, och samtidigt skapa ett kontaktnät åt nyanlända som ska få möjlighet att leva självständiga liv och förverkliga sina livsdrömmar. Samtidigt vill den grönblå majoriteten tillgodose arbetsgivarnas kompetensbrist. Nu skapas en struktur för Stockholms integrationsarbete och alla Stockholms företag är inbjudna att delta i detta arbete. Den 30 september hålls en ceremoni i Stockholms stadshus där pakter mellan staden och företag signeras.

Integrationspakten är en bred uppgörelse mellan Stockholms näringsliv och staden med målsättningen att så många som möjligt ska kunna vara med och bidra. Pakten innehåller bland annat:

• Jobbpartnerskap – ett flexibelt samarbete mellan stad och företag. Innefattar allt från kompetensväxling, erbjudande av praktikplatser, deltagande i arbetet med att utforma stadens utbildningar utifrån kompetensbehov, till deltagande i rekryteringsevent.

• Stockholmsmentor - ett mentorskapsprogram i tre delar för yrkes-, språk- och ungdomsmentorer.

• Innovationsforum – en arena för informations- och erfarenhetsutbyte. Här ska staden och företagen möta varandra löpande för att bygga vidare på de initiativ som fungerar och utveckla arbetet vidare.

Kontaktpersoner:

Charlotte Nilsson, pressekreterare Anna König Jerlmyr (M)
charlotte.m.nilsson@stockholm.se

Oscar Ljunggren, pressekreterare Fredrik Lindstål (C)
oscar.ljunggren@stockholm.se

Centerpartiet i Stockholms stad