Kultur- och stadsmiljöborgarråd Jonas Naddebo anser att en stad som lever och låter är en stad som mår bra.

Klubbat: Strategi för Stockholms nattklubbar och livescener

Stockholms stad har fått sin första nattlivsstrategi. Strategin listar konkreta åtgärder för en nattklubbsvänlig stad och ska göra det enklare för aktörer att etablera och bedriva verksamhet. Genom att aktivt skapa goda förutsättningar för livescener, nattklubbar och evenemangsarrangörer kan Stockholm bli en mer attraktiv och levande stad.

Stockholms stads första strategi för nattklubbar och livescener har klubbats i kommunfullmäktige. Syftet med strategin är att tillvarata möjligheter och underlätta för nattlivsaktörer att etablera verksamhet i staden. Med effektiv service och tidiga insatser ska stadens nattklubbs- och livescensverksamhet främjas och utvecklas.

– Stockholm ska vara en rolig, attraktiv och kreativ stad. De växande kulturella och kreativa näringarna skapar attraktionskraft, jobb och livskvalitet och det är viktigt att ta den utvecklingen på allvar. Därför känns det bra att vi nu har klubbat Stockholms stads första nattlivsstrategi, det kommer att göra skillnad för entreprenörerna och nöjeslivet i stort, säger Jonas Naddebo (C), kultur- och stadsmiljöborgarråd.

Strategin har tre övergripande fokusområden med konkreta åtgärder för en nattklubbsvänlig och levande stad.

• Staden ska ha tydliga, samordnade och proaktiva tillstånds- och tillsynsprocesser. En tydlig och sammanhängande servicekedja för etableringar av nattklubbar och livescener utvecklas.
  • Nattklubbs- och livescensverksamhet uppmuntras i stadens egna lokaler och på stadens egen mark. Staden ska i tidigt skede i dialog med eventuella arrangörer identifiera områden, fastigheter och platser som har förutsättningar att inrymma livescener och nattklubbar
  • Effektiva kontaktvägar och servicekedjor för Stockholms nattklubbs- och livescensaktörer. Kulturlotsningen utökas och blir främsta kontaktled för aktörer inom livescen och nattklubbar.

– Vi vet att ett levande nöjes- och nattliv är viktigt för en stads attraktionskraft. Det har blivit extra tydligt under pandemin då Stockholm har varit tyst och stilla. Nattekonomin står för en betydande del av stadens omsättning och omfattar fler än bara artister och bartenders, sektorn skapar jobb för tekniker, taxichaufförer, hotellpersonal och många andra. Man får heller inte glömma att liv och rörelse under dygnets alla timmar bidrar till ökad trygghet på fler ställen, säger Jonas Naddebo.

I fjolårets budget lades stort fokus på nattlivet och de kulturella näringarna. Flera förvaltningar gavs uppdrag med målet att stärka förutsättningarna för en nattlivsvänlig stad och främja fler kulturlokaler- och scener. Nattlivsstrategin svarar på många av dessa budgetuppdrag och har tagits fram, genomförs och följs upp av kulturförvaltningen, miljöförvaltningen, stadsbyggnadskontoret, trafikkontoret och Visit Stockholm.

Läs nattlivsstrategin: Stockholms stads strategi för nattklubbar och livescener