Kultur- och stadsmiljöborgarråd Jonas Naddebo (C) tillsammans med dansgruppen Indisk Fika

Konsertpremiär för höstens kultursatsning

I veckan inleddes "Välkomna tillbaka"-kampanjen för att markera startskottet på höstens kultursatsning. Efter det storslagna öppnandet är det nu dags för kulturen att återigen få möta sin publik ute i staden. Det första evenemanget blir en tre dagar lång konsert på Gustav Adolfs torg.

Pandemin har inneburit stora svårigheter för verksamma inom Stockholms kulturliv. Restriktioner har påverkat många kulturarbetare som behövt omstrukturera eller helt ställa in evenemang och festivaler. Med anledning av detta fick stadens kulturförvaltning i uppdrag av Jonas Naddebo, kultur- och stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad, att genomföra ett större antal evenemang under hösten.

Kulturlivet kan inte sättas på paus hur länge som helst. Det är många i branschen som har längtat efter sin publik och vi är många i Stockholm som har sett fram emot att få uppleva kulturen live igen. Därför har vi under året satsat på en återstart med det fria kulturlivet i fokus, säger Jonas Naddebo.

Stockholmarna erbjuds nu en höst fullspäckad med pandemisäkra kulturevenemang. Bland annat så planeras en större teaterföreställningsturné samt ett 70-tal spelningar i staden av åtta olika kulturaktörer.
Det inledande evenemanget är en konsert som tar plats under tre dagar på Gustav Adolfs torg med start lördag den 21 augusti. Under sommaren har platsen byggts om till ett sommartorg vilket innebär att trafiken i området begränsas och torget blir mer tillgängligt för umgänge och kultur.

Denna konsert är den första som genomförs på det ombyggda torget, och det är dessutom den första scenkonserten som genomförs på nästan två år. Torget har sedan länge varit en traditionell spelplats och arena för kultur så det är väldigt roligt att kunna starta upp här igen med ett fullspäckat program, säger Jonas Naddebo.

Totalt under hösten satsas 10 miljoner kronor på "Välkomna tillbaka"-kampanjen. Dessutom arbetar staden med ett stort antal förslag på samarbeten från kulturlivet med förhoppningen att kunna genomföra vissa under återstartskampanjen.

Under lördagen intar Världskulturmuseerna scenen på Gustav Adolfs torg. I programplanen finns bland annat dansgruppen Indisk Fika som uppträder med Bollywooddans, en konstutställning med guidande konstnärer och uppträdande i flamenco.

Ännu är vi precis i början av höstens satsning men vi ser fram emot en färgstark kampanj. Torgkonserten blir ett spännande startskott på månader av kulturupplevelser, vi hoppas även kunna återöppna Kungsträdgårdens stora scen i september efter nästan ett och ett halv år. Därefter, beroende på rådande restriktioner, planerar vi över 20 konserter i Kungsträdgården i oktober och november tillsammans med aktörer från kulturlivet, säger kulturborgarråd Jonas Naddebo.

Evenemang och program uppdateras löpande och finns i kalendariet på hemsidan Upplev.Stockholm.