Mer resurser till vårdcentraler i utsatta områden

Mer resurser till vårdcentraler i utsatta områden

För att få en jämlik vård i hela länet behöver mer resurser gå till de patienter som har störst behov. Därför höjer nu Mittenkoalitionen i Region Stockholm ersättningen till vårdcentraler i socioekonomiskt utsatta områden och stärker hemsjukvården på landsbygden och i skärgården.

- Alla människor har rätt till god och nära vård, oavsett ålder eller adress. Vi stärker därför vården för de som behöver det mest, dels genom att vi höjer vårdcentralernas ersättning generellt för listade barn och äldre, dels genom en höjd ersättning till vårdcentraler i socioekonomiskt utsatta områden, säger Christine Lorne (C), primärvårdsregionråd.

För att stärka en jämlik vård i hela regionen höjer Mittenkoalitionen ersättningen till vårdcentraler i socioekonomiskt utsatta områden. Ersättningen för hembesök på landsbygden och i skärgården höjs med 25 procent. Dessutom höjs ersättningen för inskrivna patienter i hemsjukvården med 16 procent.

- I årets budget ger vi vårdcentralerna 323 miljoner kronor mer att förfoga över, som ett första led i att stärka vårdcentralernas roll som navet i sjukvården. Vårt långsiktiga mål är att alla enkelt ska kunna få kontakt med sin vårdcentral och få hjälp samma dag om man behöver det, säger Christine Lorne och fortsätter:

- Vi vill också att alla ska ha en fast läkare. Det stärker vårdcentralernas helhetsansvar för patienten och forskningen visar att detta leder till att fler får leva längre och friskare liv. Vi höjer därför bonusen som vårdcentralerna får för patienter som listas på en namngiven läkare. Syftet är att stärka arbetet med att fler ska få en fast läkare.

Samtidigt ändras den särskilda extraersättning som nyöppnade vårdcentraler får. I dag ges en 50 procent högre ersättning per besök; detta ändras till en enklare extra ersättning på 70 kronor per besök till nyetablerade vårdcentraler under första året, eller innan vårdcentralen har nått upp till 4000 listade patienter. Samtidigt tas den extra ersättningen bort helt och hållet för vårdcentraler som etablerar sig i innerstaden för att i stället koncentreras till områden där etableringsgraden inte har varit lika hög och där vårdcentralerna inte ligger lika tätt.

Förändringarna för vårdcentralerna beslutas under primärvårdsnämndens sammanträde den 22 februari. Förändringarna ska gälla från och med 1 maj 2023.

Fakta om förändringarna i ersättningssystemet för vårdcentralerna 2023

• Under 2023 får vårdcentralerna ett tillskott på 323 miljoner kronor, vilket innebär en ökning med 5 procent jämfört med förra året. Totalt får den nyinrättade primärvårdsnämnden 12 miljarder kronor.
      • Ersättningen höjs för hemsjukvård på landsbygden och i skärgården med 25 procent.
      • Ersättningen för andel listade patienter på namngiven läkare höjs med 33 procent för att stärka vårdcentralernas helhetsansvar för patienten.
      • Fördelningen inom den fasta ersättningen år 2023 är: ACG 56 procent (58 procent 2022), CNI 21 procent (CNI 20 procent 2022) och åldersrelaterad del 23 procent (22 procent 2022) för år 2023. Ju högre CNI eller ACG, desto högre ersättning får vårdcentralen per listad patient.
      • CNI (Care Need Index) är ett socioekonomiskt index som används för att identifiera risk för ohälsa bland invånare i ett område. För 2023 är ersättningen 475 kr/år per listad vid CNI 1,0, jämfört med 410 kr år 2022.
      • ACG (adjusted clinical groups) sorterar och grupperar diagnoser och sjukdomar efter vissa kriterier för att beskriva sjukdomsbilden i avgränsbara grupper som ges olika resursvikter. För 2023 är ersättningen 1300 kr/år per listad vid ACG 1,0, jämfört med 1200 kr år 2022.

Kort bakgrund om ersättningssystemet:

2016 infördes ett nytt ersättningssystem för vårdcentralerna. När vårdvalet infördes 2008 var den rörliga ersättningen störst, för att stimulera tillgänglighet genom fler besök, och ersättningen differentierades enbart utifrån ålder. 2016 blev den fasta ersättningen i stället störst och ersättningen fick förutom ålder även socioekonomiska och vårdbehovsrelaterade faktorer. Sedan dess har Region Stockholm succesivt ökat andelen fast ersättning för att ge vårdcentralerna bättre planeringsförutsättningar och bättre möjligheter att utforma verksamheten efter sina patienters behov. År 2023 uppgår den fasta ersättningen till 79 procent.