Kultur- och stadsmiljöborgarråd Jonas Naddebo (C)

Naddebo (C): Nu räddar vi Stockholms kulturscener och nattliv

Stockholms kulturnämnd gav ifjol kulturförvaltningen i uppdrag att undersöka musik- och kulturlivets förutsättningar och utmaningar. Idag den 10 september offentliggörs rapporten ”Fler platser i staden för live- och kulturscener” som ger en översiktsbild och rekommendationer för att utveckla platser för kultur i Stockholm.

– Vi har sett en oroväckande utveckling där flera av Stockholms scener för musik och kultur av olika orsaker tvingats stänga. Det är förödande för stadens kulturliv, attraktionskraft, jobb och trygghet. Därför är det glädjande att nu kunna presentera en rapport som är ett viktigt verktyg i arbetet att rädda kulturscener och utveckla ett nattliv i världsklass, säger kultur- och stadsmiljöborgarråd Jonas Naddebo (C).

Undersökningen har fokuserat på det fria kulturlivets förutsättningar inom musik, dans, samtida cirkus och teater, i fysiska lokaler samt utomhus i det offentliga rummet. Resultaten visar att antalet scener för musik i innerstaden minskar men att ett flertal nya musik- och kulturscener etablerats på andra platser i staden, särskilt Slakthusområdet som utvecklats till ett kluster av scener.

Undersökningen pekar på ett antal områden och insatser för att utveckla kulturscenerna i Stockholm. Bland annat rekommenderas att förutsättningar för befintliga musikscener och nya etableringar stärkas, att de resurser som finns används effektivare och att man satsar på platser med potential (se länk till utredningen nedan).

– Vi måste jobba både kortsiktigt och långsiktigt. På kort sikt gör vi insatser för att dra nytta av befintliga lokaler bättre. Här är Fållan i Slakthusområdet som utnyttjar tillfälligt tomställda lokaler ett utmärkt exempel. På lång sikt måste vi se till att bygga in kulturen från början. Vi har tillsatt ett förvaltningsövergripande kulturstrategiskt program som ska se till att när Stockholm växer så växer staden med plats för kultur.

Jonas Naddebo kommer senare i höst, tillsammans med integrations- och arbetsmarknadsborgarråd Fredrik Lindstål (C), bjuda in fastighetsägarna och nattlivets aktörer för rundabordssamtal om nattlivets förutsättningar och hur olika aktörer kan bidra till att skydda och stärka nattlivet. Naddebo kommer även att träffa nattborgmästare från Berlin, Amsterdam och Detroit för konstruktiva diskussioner om hur andra storstäder löst liknande utmaningar.

–Vi gör mycket men vi vill göra mer. Nu har vi fått ett välkommet verktyg och en vägvisare för ett fortsatt arbete med ännu vassare insatser. Nu ska vi omsätta slutsatserna i handling för att kulturen ska få ta all den plats den förtjänar i form av scener, konstlokaler och nattklubbar, säger Naddebo.

Kulturnämnden i Stockholms stad har gett Kulturförvaltningen i uppdrag att undersöka fler platser i staden för live- och kulturscener. Rapporten offentliggörs tisdagen den 10 september och läggs fram i Kulturnämnden den 24 september.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.

Helena Andersson

Politisk sekreterare Centerpartiet Stockholms stad +46 76 122 94 40