Karin Fälldin är ordförande i Tandvårdsberedningen i Region Stockholm.

Nu kallas ettåringar till tandläkaren i Region Stockholm

Barn i socioekonomiskt utsatta områden har en tandhälsa som är generellt sämre än genomsnittet i regionen. Därför kommer barn i dessa områden att från och med 1 maj kallas till tandläkaren redan vid ett års ålder.

-Att överbrygga hälsoklyftor är en av de viktigaste grundprinciperna i planeringen av hälso- och sjukvård. Tandhälsa ska inte bero på vilket postnummer du har. När vi ser att 3-åringar i vissa områden har hål i tänderna i betydligt större utsträckning än i andra måste vi agera för att motverka det, säger Karin Fälldin (C), ordförande i Tandvårdsberedningen i Region Stockholm.

Normalt sett kallas barn i Stockholms län till sin första kontroll hos tandläkaren vid tre års ålder. För att fånga upp barn som bor i områden där problem med karies är som störst kallas barn sedan tidigare vid 2 år. Från och med 1 maj 2022 kommer kallelsen tidigareläggas ytterligare, till när barnen fyllt ett.

-Vi ser att de tidigaste åren av barns liv lägger grunden för tandhälsan. Felaktiga kostvanor och bristande tandhälsa är de främsta orsakerna. När karies har fått fäste är den svår att bli av med, därför är en tidigareläggning av insatserna en viktig investering i barnens långsiktiga hälsa, fortsätter Karin Fälldin.

Tandvårdsenheten i Region Stockholm har delat in Stockholms län i område 1–4 för att skilja ut var kariesproblematiken är som störst, och rikta extra insatser dit. Område 1 och 2 har bäst tandhälsa och utgör 84 % av barnen och de extra insatserna riktas därför till område 3-4. När satsningen nått full drift förväntas tidigareläggningen nå ut till cirka 4 400 barn per år, viket motsvarar cirka 16 % av länets barn.

-Från Centerpartiet driver vi ständigt på för fler förebyggande insatser. Att tidigarelägga det första besöket till tandvården för barn som bor i områden med dålig tandhälsa ligger helt i linje med det. Ju tidigare problem upptäcks desto enklare är de oftast att komma till rätta med, säger Christine Lorne (C), sjukvårdspolitisk talesperson för Centerpartiet i Region Stockholm.

Fakta

Vårdgivare har genom Region Stockholm i uppdrag att utföra riktade insatser i vårdbehovsområde 3 och 4. Det innebär att:

• Alla 2-åringar kallas till sin första tandvårdskontroll.
      • Förstagångsföräldrar(eller föräldrar som får sitt första barn i Sverige) får stöd genom ”Hembesöksprogrammet”, där barnhälsovården och föräldrarådgivare gör hembesök och ger råd och stöd kring levnadsvanor och tandhälsa.
      • Tandhälsoinformation ges vid BVC till föräldrar när barnet är omkring 12 månader gammalt, oavsett turordning i syskonskaran.
      • Fluorlackning av vissa tänder utförs vid 7 och 13 års ålder.
      • Fluorsköljning och tandhälsoinformation i förskoleklass och klass 5 utförs.

Forskning

År 2016 inrättade den blågröna koalitionen Akademiskt barntandvårdcentrum (ABC) för att genom klinisk forskning förbättra barn- och ungdomstandvården. Samarbetet utgörs av Region Stockholm, Karolinska institutet och Folktandvården.

ABC driver ett projekt om kariesprevention för familjer med förskolebarn med grav karies. Insatsen bygger på personlig familjeanpassad munhälsovägledning, där föräldrarna får motiverande samtal via telefonkontakt.

Varje år släpps en tandhälsorapport som kartlägger utvecklingen av karies hos barn i länet. Årets rapport släpps i maj.

Andelen 3-åringar med hål i tänderna år 2020

• Södermalm 1,2 %