Karin Fälldin (C) tandvårdsberedningens ordförande.

Ny rapport: Barns tandhälsa i Stockholm har förbättrats

För att kontrollera barns tandhälsa i Stockholmsregionen kartläggs varje år hur många som har karies i olika åldersgrupper. WHO:s mål för medelvärdet för antalet skadade tänder är sedan länge uppnått för Region Stockholm, men riktade insatser för att höja tandhälsan är högt prioriterade. Under 2020 minskade andelen 7 åringar och 19 åringar med kariesskadade tänder. För treåringarna och trettonåringarna ligger andelen med karies kvar på samma låga nivåer.

-Det är alltid glädjande att få ett kvitto på att vårt arbete gör skillnad. Generellt har barn i Stockholmsregionen en god tandhälsa med det skiljer sig mycket mellan olika områden. Därför har vi flera evidensbaserade satsningar som riktar sig till barn och deras föräldrar i områden med sämre tandhälsa såsom Rinkeby, Skärholmen, och Brandbergen, säger Karin Fälldin (C) tandvårdsberedningens ordförande.

I Region Stockholm kallas barn till sin första tandundersökning vid 3 års ålder. För att förebygga karies i de områden med sämst tandhälsa kallas barnen redan vid 2 år. Region Stockholm kommer nu tidigarelägga den första undersökningen för att jämna ut klyftorna i länet.

-Hur man tar hand om mjölktänderna påverkar hur en människas tandhälsa ser ut resten av livet. Vi kommer därför att börja kalla ettåringar till sin första kontroll i de områden vi identifierat att tandhälsan är sämre. Jag och Centerpartiet har drivit den här frågan i flera år och jag är stolt över att det blir verklighet nu, avslutar Karin Fälldin (C).

Statistik från tandvårdsrapporten 2020:

Andelen 3-åringar med karies är fortfarande liten och ligger på en oförändradnivå jämfört med 2019.

Andelen 7-åringar som haft kariesskadade tänder har minskat till 26,6 procent, en förbättring med 1 procentenhet jämfört med 2019. Det är första året sedan 2015 som tandhälsan hos 7-åringar har förbättrats.

Andelen 13-åringar med kariesskadade tänder är oförändradjämfört med 2019.

En fortsatt förbättring av tandhälsan ses hos länets 19-åringar. Jämfört med 2019 har andelen 19-åringar med kariesskadade tänder minskat med 1,5 procentenhet.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.