Christine Lorne (C) ordförande för Folkhälsoberedningen i Region Stockholm.

Ny strategi för egenvård antagen i Region Stockholm

Från och med 2020 kommer Region Stockholm införa ett arbetssätt för hur vi medborgare ska kunna bedriva egenvård som ett komplement till hälso- och sjukvården. Egenvård är den vården som individen själv utför, oavsett om det handlar om basal vård såsom att sätta på ett plåster eller ta envärktablett mot huvudvärk, eller mer avancerad egenvård som är ordinerad av vården.

-Målet är att information om vad vi kan göra själva för att hålla oss friska, lindra symptomen vid sjukdom eller sköta vår egenvård vid kroniska sjukdomar ska vara kvalitetssäkrad och lättillgänglig för både invånare, patienter, anhöriga och vårdpersonal, säger Christine Lorne (C) ordförande i Folkhälsoberedningen i Region Stockholm.

Med större kunskap kan den friska individen enklare avgöra när egenvård kan hjälpa vid lindriga besvär och när det är dags att söka vården.

- Omställningen som görs inom sjukvården just nu handlar om att vården ska finnas nära medborgarna, därför är det klokt att involvera människor så de som kan och vill sköta sin hälsa hemma i större utsträckning ges möjlighet att göra det, säger Christine Lorne (C) ordförande i Folkhälsoberedningen i Region Stockholm.

Hälso- och sjukvårdens uppdrag i egenvården är att bedöma, planera för och följa upp egenvårdsinsatser. Genom en tydlig struktur för egenvård kan människor bestämma själva hur aktiva de vill vara i sin egen vårdprocess.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.