Karin Ernlund (C), idrottsborgarråd.

Ny strategi för idrottsanläggningar i Stockholm

Under gårdagens idrottsnämnd godkändes en ny strategi för idrottsanläggningar i Stockholms stad. Strategin avses användas som ett planeringsunderlag i arbetet med att investera i och utvecklandet nya och befintliga idrottsanläggningar 2022–2026.

– Stockholm växer vilket innebär att efterfrågan på idrottsanläggningar och ytor för fysisk aktivitet fortsätter att öka. Behovet av ytterligare anläggningar är redan idag större än utbudet vilket innebär att vi behöver nya anläggningar i såväl befintliga områden som där omfattande stadsutveckling planeras, säger Karin Ernlund (C), idrottsborgarråd.

Stockholms stad jobbar efter framtagna nyckeltal och enligt dessa är behovet fram till 2030 följande:

• 21 konstgräsplaner.
  • 27 idrottshallar.
  • 6,75 ishallar (exklusive befintliga ishallar som behöver ersättas under perioden).
  • 3 nya simhallar samt kapacitetsökning i de simhallar som rustas upp alternativt ersätts.
  • 1,25 friidrottsanläggningar.

För att kunna uppnå de identifierade behoven av idrottsanläggningar har staden identifierat följande fem inriktningsområden:

Utveckling av anläggningar: Att samlokalisera idrottsfunktioner på specifikt utpekade platser ger stora fördelar ur både ett användar- och ett driftperspektiv. Staden ska aktivt verka för fler idrottscentrum – vilket innebär att både utomhus- och inomhusidrotterna samsas på samma plats.

Säkerställa behovet av idrottsytor som en del av stadsutvecklingen: Folkhälsoperspektivet bör ges ytterligare utrymme vid översiktlig planering så att tillräckligt mycket mark avsätts för att behoven av idrott ska kunna inrymmas.

Samverkan: För att tillgodose behovet av idrottslokaler behövs samverkan mellan såväl stadens olika nämnder och bolag som med idrottsrörelsen, näringslivet samt andra offentliga aktörer i regionen.

Stockholmarnas efterfrågan: För att stimulera fler stockholmare till fysisk aktivitet är det viktigt att utbudet av olika typer av idrottsanläggningar motsvarar efterfrågan.

Innovation: Staden behöver utveckla arbetet med att möjliggöra nya typer av anläggningar och ytor för idrott, motion och rekreation.

Vid sidan av behovet av idrottsanläggningar för den organiserade idrotten påvisar också strategin att det finns ett stort behov av ytor och lokaler som är tillgängliga för spontant idrottande.