Jonas Naddebo (C), kulturborgarråd i Stockholms stad och Cecilia Elving (L), ordförande kulturnämnden i Region Stockholm.

Nytt bolag stärker filmproduktionen i Stockholm

Region Stockholm och Stockholms stad kraftsamlar kring filmen genom det nya produktionscentrumet Film Stockholm AB. Bolagets samlade resurser för film- och tv-produktion innebär en fördubbling av de produktionsmedel som parterna tidigare haft. Därtill beräknas ytterligare finansiärer och samarbetspartners tillkomma. Nysatsningen innebär ett stort lyft för Stockholm som filmregion.

– Den nya satsningen innebär en tydligare väg in för produktioner som söker finansiering i Stockholmsområdet. Men framförallt kommer film- och tv-publiken att kunna ta del av fler berättelser från vårt län. Med fokus på både konstnärligt framstående och publikmässigt framgångsrika filmer innebär den nya satsningen förbättrade förutsättningar för att producera film av hög kvalitet som också når en stor publik, säger Cecilia Elving (L), ordförande kulturnämnden i Region Stockholm.

– Det här har länge varit en vision för många som vi äntligen lyckats förverkliga. Samarbetet stärker resurserna för filmen långsiktigt och skapar ett gynnsamt filmklimat i regionen. Filmen är en viktig del av de kulturella och kreativa näringarna, en basindustri i Stockholm som skapar arbetstillfällen, genererar export och är drivande i den digitala utvecklingen, säger Jonas Naddebo (C), kulturborgarråd i Stockholms stad.

I många år har diskussioner funnits om ett närmare samarbete kring filmproduktion mellan Region Stockholm och Stockholms stad. Nya samtal uppkom 2019 och intensifierades under 2020. Resultatet av detta arbete är det nya produktionscentrumet Film Stockholm AB som väntas sätta igång sin verksamhet vid årsskiftet. Bolaget kommer att finansiera film- och tv-dramatik, driva talangutveckling för filmare och arbeta för att Stockholmsområdet ska vara en attraktiv plats för filminspelningar.

Film Stockholm kommer att vara ett Region Stockholm-ägt bolag och drivas tillsammans med Stockholms stad genom ett samverkansavtal. Totalt kommer Film Stockholm att kunna investera ca 15 miljoner kr årligen i film- och tv-produktioner. Det är en fördubbling av de medel som Region Stockholm och Stockholms stad tidigare haft för film- och tv-produktion. Därtill kommer fler finansiärer och samarbetspartners att tillkomma.

Skapandet av det nya bolaget innebär vissa förändringar i Stockholms filmlandskap. Den regionala filmfonden Film Capital Stockholm kommer att avvecklas vid årsskiftet. Dock kommer den filmkommissionära verksamheten, som tidigare drevs av Film Capital Stockholm, att fortsätta i Film Stockholms regi. Region Stockholms resurscentrum för film, med samma namn som det nya bolaget, kommer att delas upp; Filmbasen och dess center för talangutveckling och filmstöd går upp i det nya bolaget, medan den främjande konsulentverksamheten stannar kvar inom Region Stockholms kulturförvaltning. Det nya bolaget tar följaktligen över namnet Film Stockholm från Region Stockholms uppdelade resurscenter för film.

Beslutet om bolagsbildningen tas på regionfullmäktige i Region Stockholm tisdagen den 8/12. Dessförinnan har samverkansavtalet mellan parterna undertecknats. E-tjänsten för att söka finansiering beräknas öppna i början av 2021. Mer information om villkor och kriterier för att söka kommer inför öppnandet av ansökningssystemet.

För Cecilia Elving:
Rasmus Jonlund, 070-737 41 83, rasmus.jonlund@sll.se

För Jonas Naddebo:
Helena Andersson, 076-122 94 40, helena.s.andersson@stockholm.se

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.