Karin Ernlund (C), idrottsborgarråd.

Öppning av utomhusbassänger skjuts fram

Den rådande situationen med Covid-19 gör att Stockholms utomhusbassänger inte kommer att öppna enligt plan. För att inte bidra till risk för smittspridning och säkra en miljö som följer regler och rekommendationer kommer öppningen att ske senare än planerat.

På grund av den rådande situationen med Covid-19 senareläggs öppningen Stockholms utomhusbassänger. Bassängbaden öppnar vanligtvis mellan den 25 maj och 8 juni, men i år senareläggs öppnandet.

— Det går inte att öppna utomhusbassängerna på ett ansvarsfullt sätt just nu. Det är för stora risker att trängsel och i rådande tider med den smittspridning som finns i samhället måste vi vara försiktiga, äger Karin Ernlund (C), idrottsborgarråd, och fortsätter:

— På stadens utomhusbassänger samlas många människor på en begränsad yta. Det är inte rimligt att öppna utomhusbassängerna med rådande begränsning på 50 personer och vår bedömning att det blir svårt att upprätthålla en säker badmiljö. Dessutom har flera av anläggningarna små omklädningsrum, därför blir risken för trängsel blir för stor.

Totalt finns nio anläggningar med utomhusbassänger i idrottsförvaltningens regi, varav åtta förhoppningsvis ska kunna öppna längre fram.

— Jag har full förståelse för att många är besvikna. Det är en väldigt speciell tid då vi måste begränsa smittspridningen, ta ansvar och agera efter de regler och rekommendationer som råder, säger Karin Ernlund.

Det är flera simskolor planerade på utomhusbassängerna. Möjligheten att flytta dessa till simhallar inomhus undersöks just nu.

— Vi jobbar hårt för att planera för sommaren, så att vi kan se till att vi har bra aktiviteter att erbjuda samtidigt som vi inte bidrar till folksamlingar och smittspridning. Att barnen lär sig att simma är oerhört viktigt, därför måste simskolan kunna fortsätta. Vi kikar nu på om verksamheten kan flytta inomhus till våra simhallar, där vi har mer bemanning som kan bevaka säkerheten, säger Karin Ernlund (C), idrottsborgarråd i Stockholms stad.

Just nu beräknas baden öppna den 15 juni. Senast den 1 juni tas ett nytt beslut utifrån den situation och rekommendationer som råder och kan överblickas då.

Lista på utebad

• Eriksdalsbadet
  • Kampementsbadet
  • Vanadisbadet
  • Järvabadet
  • Stora Sköndal (Endast för personer med funktionsnedsättning)
  • Älvsjöbadet
  • Nytorpsbadet
  • Hägerstensbadet
  • Nälstabadet (Stängt för renovering av bassäng)

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.