Karin Fälldin (C), ordförande i Folkhälsoberedningen i Region Stockholm.

Över hälften av de äldsta beskriver sin hälsa som sämre än bra

Fler än hälften av de äldre över 85 år upplever att deras hälsa är sämre än ”bra” och drygt 80 procent av de äldre över 85 år lever med mer än en kronisk sjukdom. Dessutom finns stora problem med psykisk ohälsa i gruppen, det visar en ny rapport som Region Stockholms Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin har tagit fram om hälsan bland våra äldsta invånare.

- Det här är en väldigt efterlängtad och värdefull rapport. För trots att de som är äldre än 85 har fler vårdkontakter än andra vet vi mindre om dem som grupp. Det finns därmed ett mörkertal och därför är rapporten otroligt viktig i vårt arbete för att förbättra folkhälsan för våra äldsta invånare, säger Karin Fälldin (C), ordförande i Folkhälsoberedningen i Region Stockholm.

Andelen äldre över 85 år ökar snabbt i Stockholmsregionen och väntas öka med hela 70 procent de närmsta 10 åren. Den stora ökningen beror dels på att den stora gruppen 40-talister nu blir över 85 år, dels på att vi lever allt längre. Rapporten visar att nästan hälften av länets äldre över 85 år löper risk för att drabbas av depression och att äldre män har de högsta suicidtalen bland befolkningen.

- Det är mycket oroande att så många riskerar att drabbas av depression och vi i Mittenkoalitionen är överens om att utveckla arbetet mot psykisk ohälsa bland äldre. Bland annat vill vi att primärvården ska få större möjligheter att erbjuda behandlingsinsatser. Vi ser också att det behövs ett mer intensivt folkhälsoarbete med äldres ofrivilliga ensamhet och planerar för en utökad samverkan med kommunerna i det, säger Karin Fälldin (C).

Rapporten visar däremot på en positiv utveckling inom flera områden. Andelen av 85-plussarna som drabbas av akuta hjärtinfarkter eller andra hjärtsjukdomar har minskat betydligt över tid. Fram till år 2007 drabbades omkring 500 kvinnor och 700 män per 10 000 invånare av en akut hjärtsjukdom i åldersgruppen. Därefter har andelen sjunkit stadigt och ligger nu på 200 kvinnor respektive 300 män per 10 000 invånare. Även risken att drabbas av stroke har minskat betydligt.

- Att vi lever allt längre är en positiv utveckling eftersom det är ett tecken på att vi lever längre. Samtidigt finns ett starkt samband mellan ålder och sjuklighet, vilket ställer höga krav på vården och på samhället i stort när allt färre ska ta hand om allt fler, säger Karin Fälldin (C).

- Att allt färre behöver drabbas av akuta hjärtsjukdomar och stroke visar hur viktigt det är med tidiga och förebyggande insatser, som att gå på regelbundna kontroller på vårdcentralen och till exempel få sin hjärtmedicin utskriven i tid. En av Mittenkoalitionens främsta prioriteringar är att stärka primärvården. Det leder till att fler lever längre och friskare liv – och att belastningen på akutsjukvården minskar, säger Karin Fälldin (C).

Fakta ur rapporten

• År 2022 var det drygt 49 000 personer i Stockholms län som var 85 år eller äldre, vilket motsvarar 2 procent av den totala befolkningen i länet. Antalet väntas öka till drygt 86 000 personer år 2032.
  • Ungefär 40 procent av de svarande anger att de har ont i muskler och leder, och 42 procent av kvinnorna och 56 procent av männen att de har fallit minst en gång det senaste året.
  • Fler än hälften av de som är 85 år och äldre klarar sig inte själva, utan behöver någon form av hjälp med vardagliga aktiviteter. 49 procent av kvinnorna och 38 procent av männen uppger att de har nedsatt mobilitet, och nästan 30 procent av både männen och kvinnorna att de har nedsatt syn.
  • I undersökningen bodde var femte kvinna och var tionde man i särskilt boende där de kan få hjälp med vardagliga aktiviteter. Tre av tio behöver även hjälp med sin egenvård, såsom med att sköta hygien och klä på och av sig.
  • Personer som är 85 år och äldre har de högsta självmordstalen i befolkningen och överrisken är särskilt påtaglig bland män. Under perioden 2000–2020 avled i genomsnitt 58 män och 18 kvinnor per 100 000 personer i åldersgruppen i självmord, per år. I undersökningen uppgav var tionde att de haft självmordstankar de senaste två veckorna.
  • Sexuell hälsa är en indikator för generell hälsa genom hela livet och har bland äldre personer visat sig ha samband med livskvalitet, psykologiskt välbefinnande och god självrapporterad hälsa. Av de tillfrågade uppgav var femte man och var tionde kvinna att de varit sexuellt aktiva under det senaste året.

Fakta om rapporten ”Hur mår de allra äldsta i Stockholms län? Hälsa och livsvillkor bland personer som är 85 år och äldre i Stockholms län”

• Rapporten har skrivits i samarbete mellan experter från Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin (CES), Nationellt centrum för suicidforskning och prevention (NASP) samt Centrum för arbets- och miljömedicin (CAMM).
  • Rapporten ska ses som ett komplement till Folkhälsorapport 2023, som publicerades tidigare i år.
  • Data till studien har insamlats in genom intervjuer och kompletterats med enkäter och registerdata.