Per Ankersjö (C): Klotterpolicyn måste revideras – nyansera synen på gatukonst och bli tuffare mot ren skadegörelse

I dag låter Centerpartiet Stockholm den kända amerikanske graffitikonstnären Anthony Mills måla Centerpartiets valstuga vid Sergels Torg. Manifestationen görs för att visa att gatukonst kan berika stadsmiljön och inte alls behöver vara liktydig med vandalisering och förstörelse.

- Jag vill understryka att Centerpartiet ser allvarligt på skadegörelse oavsett om det sker på privat eller offentlig egendom. Därför vill vi att stadens klotterpolicy ska handla om just skadegörelse och inte hemsnickrade teorier om att viss konst är farlig för ungdomar och skadlig för samhället, säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

- Synen på gatukonst håller på att lättas upp och allt fler håller med om att exempelvis vackra graffitimålningar som görs på laglig väg kan lyfta stadsmiljön. Därför söker vi nu stöd för att ändra på stadens omdiskuterade klotterpolicy så att den mer får karaktären av skadegörelsepolicy, säger Per Ankersjö (C).

Fakta:

Centerpartiet driver därför inför kommande mandatperiod följande:

Stadens klotterpolicy bör revideras så att det blir tydligt att laglig gatukonst är tillåten.
Staden ska inte utöva påtryckning på föreningar eller aktörer som vill debattera gatukonst så länge de inte bryter mot lagen. Det ska vara fritt fram, inom befintlig lagstiftning, för fastighetsägare att avgöra om de vill ha gatukonst på sin egendom. Det ska vara fritt fram för nämnder och bolagsstyrelser inom Stockholms stad att besluta om gatukonst på fastigheter som man själv äger, eller att uppföra så kallade ”lagliga väggar”. Staden ska i samråd med organisationer, föreningar eller andra aktörer inom konstformen genomföra ett försök med så kallade lagliga väggar. Staden ska satsa mer på att förebygga och åtgärda riktig skadegörelse, exempelvis trasiga fönster och gatlyktor.

Om Centerpartiet i Stockholms stad

Presstelefon 076-1229413