Per Ankersjö (C): Stockholms stad utsedd till Sveriges klimatstad 2014

Stadsmiljöroteln/Stockholms stad

Stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C)

Stockholm har utsetts av en internationell jury till Sveriges klimatstad 2014 i WWF:s stadsutmaning Earth Hour City Challenge 2014. Staden belönas för sina ambitiösa klimat- och hållbarhetsutmaningar på en rad områden, inte minst satsningen på solenergi i projektet Hållbara Järva.

Stockholms stad imponerade på juryn med stora framsteg på klimatområdet kombinerat med ambitiösa planer och åtaganden när det gäller förnybar energi.

”Med ett omfattande grepp kring klimat- och hållbarhetsutmaningen och med program och åtgärder
som skalats upp är Stockholm en stark förebild och inspiration för andra städer”, säger juryn i sin motivering till att Stockholm valts till Årets klimatstad - Earth Hour Capital of Sweden 2014.

- Det är väldigt roligt att Stockholms stads hårda arbete med att minska de miljöfarliga klimatutsläppen uppmärksammas genom utmärkelsen årets klimatstad. Stockholms stad har en mycket ambitiös målsättning om att vara fossilbränslefritt 2050, det är en målsättning som vi ska klara med hjälp av förnybar energiproduktion, storsatsning på kollektivtrafik och cykellösningar, samt energieffektivt bostadsbyggande säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

- Stockholm satsar just nu bland annat på Sveriges största solcellsanläggning, vi bygger tillsammans med Fortum Sveriges största kraftvärmeverk för bioenergi, vi håller på att fördubbla biogasproduktionen och vi satsar en miljard på nya cykelbanor. Dessutom har vi tagit fram en färdplan för hur staden ska bli fossilbränslefri till 2050, säger Per Ankersjö (C).

- Jag kommer att fortsätta jobba hårt för att Stockholms stad även i framtiden ska leva upp till
juryns motivering om att vara en inspiration och förebild för andra städer säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

Fakta: Earth Hour City Challenge startades av WWF 2011 för att uppmuntra städer att bli förebilder inom hållbar stadsutveckling. Världens städer står idag för över 70 procent av de globala koldioxidutsläppen. De som deltar rapporterar utsläpp, åtaganden och åtgärder till en internationell plattform. En internationell expertjury bedömer hur ambitiöst, innovativt och trovärdigt städernasarbete är när det gäller klimatsmarta och hållbara lösningarför energi, boende och transporter och omställningen till en 100 procent förnybar och hållbar energiförsörjning.

Om Centerpartiet i Stockholms stad

Presstelefon 076-1229413