Per Ankersjö (C): Vi vill ha projektledare för stadsodling på Norrmalm - och inventera stadsdelen för lämpliga odlingsplatser

Centerpartiet Stockholm

Per Ankersjö (C)

Stadsodling är en växande trend i Stockholm, men det finns inte tillräckligt med ytor för att odla på. Både skolor och förskolor, privatpersoner samt lokala restauranger och caféer som vill ha tillgång till närodlade grödor gynnas av att det finns fler tillgängliga platser för stadsodling.

För Centerpartiet är stadsmiljön flexibel och samma plats kan vara olika saker vid olika tillfällen. Precis somTrädgård på Spåret, vid Skanstull, har utnyttjat ett nedlagt spårområde för sin stadsodling gäller det att ta underutnyttjade delar av stadsrummet i Vasastan i anspråk. Centerpartiet vill därför inventera stadsrummet i Vasastan för att peka ut platser som är underutnyttjade, t.ex. tomma parkeringsplatser eller ytor i Hagastaden som ligger i träda i väntan på framtida exploatering ska kunna användas för temporär stadsodling. Man vill också anställa en projektledare som kan dra igång odlingsprojekt.

- Vår stadsmiljö måste vara mer flexibel. Om det inte händer något på en plats på flera års tid finns det ingen anledning att den bara står tom. Temporär stadsodling under en eller flera säsonger leder till en grönare och skönare stadsmiljö och ökar acceptansen för den täta, miljövänliga staden, säger Per Ankersjö (C), stadsmiljöborgarråd i Stockholm.

- Vi tror också det blir nödvändigt att staden anställer en projektledare för att jobba med exempelvis boende och skolor som vill dra igång stadsodlingsprojekt på nya ytor och i parker, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C).

Om Centerpartiet i Stockholms stad

Presstelefon 076-1229413