Christine Lorne (C) ordförande i Folkhälsoberedningen i Region Stockholm.

Postcovidvården stärks med 12 miljoner i Stockholm

Region Stockholm stärker nu förutsättningarna för en robust och jämlik vårdkedja för patienter med långvariga symtom av Covid-19. Regionen skjuter till 9 miljoner som ska gå till fler fasta läkare som ska stötta primärvården i bedömningen av misstänkta fall av långvariga symtom av Covid-19. Ytterligare 3 miljoner läggs på ett utökat uppdrag för rehabiliteringen.

Patienter ska i första hand söka hjälp på sin vårdcentral där utredning och diagnostisering sker. Hos vissa patienter med långvariga symtom finns det ett medicinskt behov att träffa multidisciplinära team för behandling och rehabilitering. Karolinska Universitetssjukhuset har i uppdrag att bedriva en multidisciplinär mottagning för personer med långvariga symtom vid Covid-19 och de får nu ett utökat uppdrag att agera konsultationsstöd till vårdcentraler och primärvårdsrehab.

- Många som drabbats av långvariga symtom av Covid-19 är mitt i livet där både familj och jobb fått sättas på paus för de har så svåra symtom. Att det är en ny sjukdom som vården ännu inte hunnit få tillräcklig kunskap om har skapat både rädsla och frustration och många har en oro att deras husläkare inte vet hur patienterna bäst tas omhand. Genom denna konsultationstjänst kan primärvården överlägga med dem som arbetar med denna patientgrupp dagligen vilket skapar möjlighet för fler att få rätt hjälp direkt säger Christine Lorne (C) ordförande i Folkhälsoberedningen i Region Stockholm.

Rehabiliteringen har en viktigt roll i att hjälpa människor tillbaka till sin normala vardag. Primärvårdsrehabiliteringen har huvudrollen i detta sammanhang och därför har ersättningen förstärkts för det teamarbete som behövs för dessa patienter. Primärvårdrehab kommer även de kunna använda konsultationsstödet på Karolinska Universitetssjukhuset.

- Viktiga frågor framåt är hur vi säkerställer och skyndar på kunskapsspridningen till vårdpersonal som träffar patienter med misstänkta långvariga symtom av Covid-19. Just nu ses vi över vilken roll vårt akademiska primärvårdscentrum kan ha i detta och här har vi anledning att återkomma säger Christine Lorne (C) folkhälsoberedningens ordförande.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.