Region Stockholm ger bidrag till besöksnäringen i Sigtuna kommun

Region Stockholm ger bidrag till besöksnäringen i Sigtuna kommun

Destination Sigtuna AB har beviljats 500 000 kr i stöd från Region Stockholms hållbarhets och skärgårdsanslag för att stimulera besöksnäringen i kommunen. De ska lansera ett projekt för att öka kännedomen om mötesdestinationen Sigtuna, återskapa arbetstillfällen och stötta hotellen i en omställning från internationella till nationella kunder.

- Sigtuna är en av de kommuner i Stockholmsregionen som drabbats hårdast av coronapandemins effekter på näringsliv och arbetsmarknad. Det är därför viktigt att prioritera Sigtunas ansökan om utvecklingsstöd i detta svåra läge. I mars avsatte Region Stockholm pengar för att stötta hårt drabbade näringar, och vi vill med detta bidrag stödja kommunens omställningsarbete inom besöksnäringen, säger Gustav Hemming (C) tillväxtregionråd i Region Stockholm

Destination Sigtuna består av 25 hotellanläggningar som till en övervägande del riktar sin verksamhet mot mötesindustrin. Under mars 2020 ändrades förutsättningarna för besöksnäringen radikalt i Sigtuna. Som Sveriges fjärde största hotelldestination och som hemkommun till Stockholm Arlanda Airport, har en kraftigt minskad efterfrågan skett kopplat till coronaviruset. I stort sett alla hotell har korttidspermitterat eller varslat all sin personal.

-Hotell och restaurangbranschen, som är särskilt stor i Sigtuna kommun, är en av de hårdast drabbade branscherna i Coronakrisen. Vi hoppas nu att våra pengar i slutändan kan bidra till att företag överlever, och att Sigtuna får möjlighet att behålla, och förhoppningsvis skapa fler, arbetstillfällen. Det är viktigt för hela länet, säger Gustav Hemming

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.