Gustav Hemming, Tillväxt- och samhällsplaneringsregionråd.

Region Stockholm investerar i hållbar nod i Södertälje

I början av februari lanserades en ny nationell nod för hållbar produktion i Södertälje. Noden är ett samverkansprojekt mellan Södertälje Science Park, AstraZeneca, Kungliga tekniska högskolan och Scania CV, och ska inspirera, och bidra, till att mer hållbara produktionslösningar implementeras inom svensk tillverkande industri. Tanken är att noden i huvudsak ska bli en arena där ny forskning presenteras och sprids.

- Stockholmsregionens industri redan är stark inom miljö- och klimat, men genom projektet kan vi ge ytterligare skjuts åt omställningen och samtidigt stärka näringslivets konkurrenskraft. Industriproduktionen är viktig för Stockholmsregionen och genom att göra den mer hållbar skapas en win-win där både miljön kan förbättras och fler jobb skapas. Att vi kan skapa arenor för forskning genom samverkan mellan privat och offentlig sektor är ett bevis på att alla vill åt samma håll, säger Gustav Hemming, Tillväxt- och samhällsplaneringsregionråd.

- Sedan vill jag även understryka vikten av se noden som en plats för kompetensuppväxling. Just nu finns vass kompetens utspridd på olika institut och universitet i landet. Det är sådan kompetens som den här noden kommer att försöka knyta till sig, avslutar Gustav Hemming, Tillväxt- och samhällsplaneringsregionråd.

Region Stockholm kommer att bidra med 500 000 kronor per år i tre år, med option på ytterligare två år.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.